Column van de fractievoorzitter: Onderbouwing standpunt Efgoedkwartier

maandag 30 oktober 2006 11:53

Onderbouwing standpunt Efgoedkwartier

De afgelopen dagen is het nodige gezegd over de besluitvorming rond het Erfgoedkwartier.
Reden genoeg voor mij om er op onze site toch nog even op in te gaan.
De ChristenUnie buigt niet voor coalitiedruk en heeft serieus gekeken naar mogelijke alternatieven. Suggesties als zou de ChristenUnie buigen voor druk of te zeer aan het pluche gehecht zijn, zijn uit de lucht gegrepen. Het is niet zo dat de grootste partij in Assen met een derde van de stemmen de lakens uitdeelt. Verder zit de ChristenUnie pas een half jaar in het College. Onzin om dan al te roepen dat wij gek zijn op het pluche.

Waar ging het om?
Uitbreiding van het Drents Museum op een plek in het historische stadsdeel!
Er moest een besluit genomen worden. Niet plots met stoom en kokend water, maar na geruime tijd van studie door deskundigen. Daartoe had de Raad al in september 2005 unaniem opdracht gegeven. Toen al is gesproken over de Gouverneurstuin, maar geen van de partijen maakte een voorbehoud. De deskundigen kwamen met de gebiedsvisie volgens welke een paviljoen op de parkeerplaats naast de Gouverneurstuin ingepast kan worden. Zonder het historische hart van Assen geweld aan te doen.
Natuurlijk is dan de vraag van de meeste partijen: zijn er geen andere alternatieven en zijn die serieus onderzocht? De tuin, bomen, natuur en aanzicht van Brink en Kloosterstraat: het is ons dierbaar. We hebben daar goed naar geïnformeerd! Alternatieven blijken echter niet aanwezig zoals ook aangetoond door Henk Hof in zijn presentatie!

Tot op het laatst ging de voorkeur van de ChristenUnie uit naar uitbreiding van het museum op de plek van het Drents Archief. Die wens was niet vreemd, want de afgelopen jaren heeft het College te kennen gegeven die organisatie graag naar het Cultureel Kwartier te zien verhuizen. Daar zou met de organisatie over zijn gepraat. Een uitgelezen kans om de vrijkomende ruimte te bestemmen voor het museum. Kennelijk heeft in het verleden de benodigde verleidingsstrategie geen resultaat gehad, want het Drents Archief bleek na aanvankelijk enthousiasme inmiddels de koers te hebben verlegd en in te zetten op de locatie in het erfgoedkwartier

Dat is dus helder geworden en daarmee had onze roep om het Drents Archief naar het Cultureel Kwartier te verhuizen geen grond meer. Achteraf moet gezegd worden, dat de oorzaken voor het blijven zitten van het Drents Archief vooral in verleden liggen, toen voormalige wethouders te weinig tijd en aandacht hebben gegeven om het DA die stap te laten maken. Vreemd, daar hoor je PLOP en VVD dan niet over.

Wees eerlijk en kom tot de conclusie dat afgezien van de plek van het Drents Archief er in het erfgoedkwartier geen goede alternatieven voor handen zijn. Tenminste als je de wens van het museum serieus neemt in de eis van een functionele eenheid van oud- en nieuwbouw. Ook de oppositie heeft geen serieuze alternatieven op tafel gelegd. De VVD deed nog een opzichtige poging door een plek op 300 meter afstand te noemen. Maar eigenlijk wisten ze zelf dat het niet serieus was. Ze hadden het niet eens aangedurfd het vooraf met het museum te bespreken. PLOP verweet het College veel maar deed zelf geen voorstellen. Zelfs over het ICO-gebouw begonnen ze niet weer. Waarschijnlijk besefte Wiersema dat in 2003 al eens een onderzoek was gedaan naar de verhuizing van het ICO naar het Cultureel Kwartier. Wat denkt u van die uitslag: niet haalbaar/ betaalbaar! Veel viel er dus niet meer te discussiëren.

Het enige wat we nog hadden kunnen doen is botweg nee zeggen tegen de uitbreidingsplannen van het Drents Museum. Dat zou getuigd hebben van slecht bestuur! In 2005 besluiten de mogelijkheden te onderzoeken om vervolgens niet thuis te geven.
De Raad heeft de coalitie de kooltjes uit het vuur laten halen en zichzelf buiten de discussie geplaatst. In het DvhN wordt zuur en selectief gereageerd. De analyse schiet op belangrijke onderdelen te kort. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat het vorige college en de vorige Raad zelf opdracht hebben gegeven voor een gebiedsvisie inclusief de parkeerplaats. Er is toen door niemand bezwaar gemaakt om dat gebied er bij te betrekken.

Zorgelijker is misschien wel, dat in het DvhN achteraf commentaar wordt gegeven op het besluit erfgoedkwartier. Terwijl vooraf geen bijdrage is geleverd aan de lopende discussie. Maar dat kan natuurlijk altijd anders. Wat dacht u van het gokbeleid in Assen? De ChristenUnie verspreidt informatie en probeert mensen aan het denken te zetten. Tot nu toe in de krant geen woord daarover. Wij roepen op de discussie op te pakken en alle argumenten publiek te wisselen. Dat is dus meer dan het vermelden van een VVD - PvdA motie.

Dat de ChristenUnie niet meer durft sinds we in het College zitten is onzin. Als uit één onderwerp blijkt dat de ChristenUnie niet ter linker of ter rechter zijde buigt, is het wel het dossier van het gokken. De ChristenUnie blijft haar programma volgen. Uiteraard weten we ons aan het collegeprogramma verbonden, maar belangrijker is dat we standpunten innemen op basis van argumenten. Die willen we met iedereen wisselen. Dat was zo en zo mag u ons blijven volgen in de raad!

Henk Medema,
fractievoorzitter