Bijdrage Steven Lagendijk aan debat Erfgoedkwartier 19-10-2006

vrijdag 20 oktober 2006 12:18

M.d.V.

Vanavond moeten we een beslissing nemen over de gebiedsvisie Erfgoedkwartier.
Geen gemakkelijke beslissing gezien de waarde van het gebied, maar wel nodig gezien de ruimtebehoefte van het Drents Museum, die we ook niet in de weg willen staan.

Zoals we twee weken geleden hebben aangegeven vinden we de visie op zich een helder en duidelijk verhaal waarin de verschillende mogelijkheden worden aangegeven betreffende uitbreiding Drents Museum en Drents Archief en herinrichting van de openbare ruimte.

Onze fractie heeft in de vorige vergadering nog geen definitief standpunt ingenomen omdat er nogal een paar punten onduidelijk waren, dan met name de mogelijkheden voor het uitplaatsen van het Drents Archief en bebouwing van de parkeerplaats in de Gouverneurstuin.

Middels meerdere informatiebronnen is in de afgelopen weken bij de fractie meer duidelijkheid gekomen over de mogelijkheden en onmogelijkheden in dit kwetsbare gebied.

Zo zijn we tot de conclusie gekomen dat uitplaatsing van het Drents Archief geen reële optie is. Naast bestuurlijke problemen blijkt dat het bouwtechnisch niet echt een oplossing is voor de ruimteproblemen van het Drents Museum. Verder zullen er financiële problemen ontstaan in de zin van kapitaalvernietiging en het missen van subsidies.

Om de ruimteproblemen in het Erfgoedkwartier op te lossen blijken er al vele mogelijkheden te zijn onderzocht. Er is naar meerdere verschillende uitbreidingsmogelijkheden gekeken. Verder is ook totale nieuwbouw c.q verbouw onderwerp van onderzoek geweest. Veelal blijken de problemen in de functionaliteit te zitten. De verschillende argumenten afwegende komt onze fractie tot de conclusie dat aangegeven opties in de visie Erfgoedkwartier de beste te zijn.

Dit betekent dat er dus gebouwd kan worden op de parkeerplaatsen van de Gouverneurstuin,
De fractie van de ChristenUnie is van mening dat als er gebouwd gaat worden in de Gouverneurstuin dit passend in het groen moet plaatsvinden en in nauw overleg met de raad. Dus willen we tijdig vervolgstappen in het hele proces horen en zien, zodat we daar als raad ook onze mening over kunnen geven.

Ook in het vervolgtraject vraagt dit kwetsbare gebied dus om zorgvuldige afwegingen.