Bijdrage Steven Lagendijk aan debat Erfgoedkwartier 05-10-2006

vrijdag 06 oktober 2006 12:21

Voorzitter,

Hoe ga je om met stuk cultuurhistorisch waardevol Assen?
Dat is de vraag die nu voor ons ligt n.a.v. het verzoek van de provincie om medewerking te verlenen aan uitbreiding van het Drents Museum.
Er komen vragen op ons af als:
- Waar kunnen we nog bouwen in dit kwetsbare gebied?
- Hoeveel willen we nog bouwen in dit kwetsbare gebied?
- Wat zijn de risico’s betreffende de natuur, cultuur enz.?
Allemaal vragen waarover goed nagedacht moeten worden, omdat de ‘gevolgen’ jaren zichtbaar zullen blijven. Over deze vragen hebben reeds vele zich gebogen, gezien de vele informatie die we van allerlei instanties hebben gekregen, waarvoor onze dank.

De verschillende mogelijkheden zijn uitgewerkt in de gebiedsvisie Erfgoed Kwartier. Voor deze visie is de basis gelegd in de ‘Structuurvisie Binnenstad’. Daar moeten we dan ook naar kijken bij de beoordeling van de deze gebiedsvisie en het daaruit volgend bestemmingsplan.

De gebiedsvisie Erfgoed Kwartier op zich is een helder en duidelijk verhaal waarin de verschillende mogelijkheden worden aangegeven voor de uitbreiding van het Drents Museum en het Drents Archief. Daarnaast wordt er een herinrichting van de openbare ruimte in weergegeven, die het gebied het historisch karakter weer teruggeeft.

Om tot een goede afweging te komen is het voor onze fractie van belang dat op alle belangrijke punten duidelijkheid is, en dat is er nog niet wat ons betreft.

Het raadsvoorstel wat nu voor ons ligt omvat o.a het mogelijk maken van bebouwingsmogelijkheden op de parkeerplaats in de Gouverneurstuin. Onze vraag is hoe dit valt te rijmen met de visie op dit gebied zoals dat is neergelegd in de ‘Visie Gouverneurstuin’ en de ‘Structuurvisie Binnenstad’ waarin in wordt aangegeven dat als de parkeerplaats wordt opgeheven deze bij de Gouverneurstuin wordt betrokken. Verder is natuurlijk de vraag van belang hoe we het eventueel verdwijnen van de parkeerplaatsen op kunnen vangen, zonder de naastliggende woonwijk te belasten.

De uitplaatsing van het Drents Archief naar het Cultureel Kwartier lijkt het grootste struikelblok in deze visie te zijn. Toch is dit al lange tijd wens van de raad. Een eventuele verhuizing naar het Cultureel Kwartier zou minder ingrepen in het gebied tot gevolg hebben en de besluitvorming kunnen vergemakkelijken.
Vandaag hebben we een brief van het college ontvangen waarin wordt aangegeven dat wat het college betreft het Drents Archief in het Erfgoedkwartier kan blijven. Dit op financiële gronden. Graag horen we hier meer duidelijkheid over en dan met name op de vraag of dit niet eerder bekend was.
De argumenten om het Drents Archief in het Erfgoedkwartier te laten blijven hebben onze fractie nog niet kunnen overtuigen

Zoals gezegd kunnen we ons vinden in de gewijzigde inrichting van de openbare ruimte, wat alleen vragen oproept is of herprofilering van de singels niet botst met de functie die de deze wegen hebben gekregen in het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP).

Er heerst wat onze fractie betreft nog onduidelijkheid over de financiële zaken rondom deze visie en dan met name de vraag wie betaalt wie.
Dus wat betaalt de provincie en wat de gemeente Assen. Ik denk hierbij aan de gronden die nodig zijn, de verplaatsing van de parkeerplaatsen, eventuele meerkosten uitbreiding Museum-Drents Archief, eventuele verhuizing Drents Archief enz.
Graag horen wat voor afspraken zijn gemaakt met de provincie en hoe de samenwerking verloopt.
Als laatste maar toch niet onbelangrijke vraag willen we graag weten of met deze visie nu echt alle mogelijke alternatieven in beeld zijn?

Wat de fractie van ChristenUnie betreft zijn er dus nog een aantal vragen waarop we meer helderheid willen hebben voordat we een definitief standpunt innemen.