Column vanaf de publieke tribune: een gewaarschuwd mens telt voor twee…

donderdag 11 januari 2007 15:01

Vanavond was er weer een raadsvergadering en wel de eerste van het nieuwe jaar!

Vanavond een lange agenda. Voortvarend wordt begonnen met de verkiezing van oud wethouder Theo Verdegem (VVD) als raadsvoorzitter, nu Inge Eshuis (fractie Eshuis) als zelfstandige fractie geen raadsvoorzitter meer kan zijn. Verdegem wordt aangenomen met één blanco, één tegen en achtentwintig stemmen voor.

Een deel van onze oude aanhang zit in Arendshorst. Deze mensen zijn nu vast blij, het vurig verketterd Cruijff court zal niet naast Arendshorst komen! De vitale ouderen hebben de doorgaans onbuigzame wethouder Piek weten te overtuigen! Da’s knap!

Vervolgens wordt een tweetal moties ingediend. Eén van VVD en PLOP over een bepaald soort race op het circuit. Gelukkig doet wethouder Piek een toezegging dat hij even gaat bellen met de provincie en het signaal door gaat geven. Want een motie waarin de raad wordt gevraagd de wet met voeten te treden kan toch niet de bedoeling zijn!

Daarna een motie ingediend door PvdA en GroenLinks over de eventuele bouw van een kerncentrale bij de Eemshaven. Ook dit is een signaalmotie, Assen is immers aandeelhouder. Alleen wat mij persoonlijk een beetje steekt in dit gebeuren is dat je nu wel heel stoer een bouw van een kerncentrale kunt gaan tegenhouden, maar dat dan dus de CO2 uitstoot gewoon door blijft gaan. Het is dus eigenlijk kiezen tussen twee kwaden, dit moet wel genoemd worden! Want dit is de juiste context van de bouw van een dergelijke centrale. Of kiezen voor een hoge CO2 uitstoot, of een kerncentrale.

Vervolgens komt het veiligheidsplan, opgesteld door burgemeester, politie en de officier van justitie, aan de orde. Hierin staan de doelen vermeld voor het komend jaar. ChristenUnie heeft aangedrongen op goede controle van de fietsverlichting, extra aandacht en eventueel middelen voor kinderen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld en de problematiek rond jeugd. Tevens legde Henk Medema de nadruk op handhaving, want dat is wat moet gebeuren. Tenslotte een belangrijk punt is de toezicht op alcoholmisbruik (van jongeren) in de openbare ruimte.

Interessant detail overigens was de geagiteerdheid van CDA’er Wiegman over de opmerking van PLOP over de dichtgetimmerde ramen. Opvallend dat Wiegman zo goed weet waar je wel en geen verkiezingsposters neer mag hangen. Op de borden, zo klonk overtuigd uit de CDA burelen. Maar eeuh… wel graag netjes en niet over andermans posters heen plakken. Wie de schoen past….

Vervolgens was een brief aan de orde dat er een foutje was gemaakt in de begroting. Bijna een miljoen te weinig begroot. Nu is dat niet zo heel erg, fouten maken doet iedereen, alleen de brief die men aan de raad had verzonden blonk niet uit in duidelijkheid. Er hoefde wat de raad betreft, niet veel water door de Rijn dit keer.

Bijna laatste punt was het cultureel kwartier. Er gaan nu ontwerpen worden aangeboden door de architect in samenspraak met de aannemer. Er wordt dus geen architect gekozen, maar een ontwerp. De CU fractie drong aan op duidelijkheid en daadkracht van het college. Actie! PvdA en PLOP houden de kaarten nog even op de borst en geven geen duidelijkheid of ze een halszaak maken van het behoud van de oude zaal. Dat zullen we de volgende keer gaan horen!

Oh ja en tenslotte nog even dit… U krijgt een gratis tip van mij. Ssst…. Niet doorvertellen. De politie gaat namelijk dit jaar in Assen Noord 2511 en de rest van Assen 2362 boetes en transacties uitdelen….. Ssstt maar het zou wel leuk als ze die doelen niet zouden halen… gewoon even een jaartje je aan de regels houden. Dan schrijf ik volgend jaar rond deze tijd weer een column. De titel zal dan iets zijn in de trend van: ‘de politie haalt niet al haar doelen’. Waarom? Omdat natuurlijk alle mensen deze column hebben gelezen en dus weten dat de politie deze acties gaat uitvoeren…Want… een gewaarschuwd mens telt voor twee… ssst….