Column vanaf de publieke tribune: Een glas wijn met onze wethouder

vrijdag 26 januari 2007 20:49

Donderdagavond 25 januari was het weer zover, een raadsvergadering stond op het programma. Een ieder die op de 25ste de gemeentehuisdeur binnenliep voelde een wat spannende sfeer. Enkelen hadden zich zelfs in feestkleding gehuld, want vanavond kwam er een hoofdgast naar de raad: onze commissaris van de koningin, Relus ter Beek. Hij kwam omdat de profielschets voor de nieuwe burgermeester moest worden vastgesteld en de vertrouwenscommissie moest worden ingesteld.

Ook de heer Ter Beek had zich waarschijnlijk verkeken op de vrieskou, waarschijnlijk moest hij nog even zijn dienstauto krabben, want hij was toch een dikke tien minuten te laat. Maar goed, niet getreurd, zijn inbreng was waardevol. Een strakke planning moet er wat hem betreft toe leiden dat Assen voor de ‘mythische’ laatste zaterdag in juni een nieuwe burgemeester heeft, of dat in ieder geval de naam van de nieuwe burgemeester van Assen bekend is. Een groot compliment is op zijn plaats voor de fractievoorzitter van de PvdA, Jaap Kuin, die de totstandkoming van het profiel duidelijk uitéénzette en op vragen van Ter Beek duidelijke antwoorden formuleerde.

Burgers van Assen, houdt de staatscourant van 2 februari in de gaten, als u ervaring heeft in besturen, als u kennissen heeft in Den Haag, als u een warme persoonlijkheid bent, als u niet ouder bent dan 64, als u goed een college kunt leiden, als u denkt de raad te kunnen sturen, als u op een laagdrempelige manier met burgers om kunt gaan, als u goed leiding kunt geven en als u uw hart voor in ieder geval 6 jaren aan het burgemeesterschap wilt verpanden. Wellicht de uitgelezen mogelijkheid om eens een kop thee te drinken met de commissaris van de Koningin. Hij beloofde de raad om een ieder die solliciteerde en die hij niet kende: ‘te ontvangen’. Na deze heugelijke feitendans werd de vergadering gesloten en om 20.00 werd de volgende, ‘reguliere’ raadsvergadering gestart.

Op de agenda van de raadsvergadering stonden best een aantal zware punten. Maar goed eerst werd de Plopfractie gerustgesteld. Er zal, voordat er een schop de grond in gaat, goed worden gekeken of er geen bijzondere flora en fauna aanwezig zijn op de oevers van het Havenkanaal. Stel je voor dat er een prachtig bloemetje verloren gaat! Dat mag, om in de door Plop zo vergoeilijkte Dis termen te spreken, de Hel van het Noorden, niet gebeuren.

Vervolgens wordt er kort gesproken over het krediet dat wordt verschaft aan LTC, n.a.v. de brand die de club parten heeft gespeeld. Elke fractie is het met de kredietverstrekking eens. Wel wordt wethouder Piek opgeroepen om elke schijn van ongelijkheid van zich te werpen. Piek belooft dit en komt in het tweede kwartaal met een nota hierover.

Vervolgens komt aan de orde de motie van PvdA en Groenlinks. Een motie waarin wordt opgeroepen aan Essent om geen kerncentrale te gaan bouwen in Noord-Groningen. Kernenergie, een onderwerp dat alleen al op onderbuikgevoelens een negatieve reactie veroorzaakt bij velen. Binnen de ChristenUnie-fractie is er vrij lang over gediscussieerd, want eigenlijk is het kiezen uit twee ‘kwaden’. Kernenergie is niet ideaal vanwege het afval dat moeilijk te verwerken is, maar moeten we dan gewoon de ouderwetse kolencentrales, inclusief hoge CO2 uitstoot, houden? Ook andere fracties hadden soortgelijke overwegingen gemaakt. Iedere fractie maakte van de mogelijkheid gebruik om een toelichting te geven. Soms is het best leuk om bij de raad aanwezig te zijn. Eén spreker, en ik zeg niet wie (!), maakte het wel heel bont en sprak, nadat hij een opmerking had gekregen over de inhoud, of juist niet inhoud, van zijn betoog, de legendarische woorden ‘dat maak ik zelf wel uit’.

Vervolgens sprak een zure heer Broeders over zijn Draaiorgelmuseum. In 2004 is er gesproken over de verplaatsing van het Draaiorgelmuseum. Het terrein waar het museum nu is gevestigd is ernstig vervuild. Het museum heeft in 2004 al te horen gekregen dat het dus moest verhuizen. Hen is zelfs een prachtige nieuwe hal toegezegd bij het Verkeerspark, maar die plek vonden ze te ver weg en niet haalbaar (als je de Asser muziekkorpsen zo’n plek zou toewijzen zouden ze overigens zeer blij zijn vermoed ik). Gedurende 2005 en eind 2006 is er geen toenadering meer geweest tussen de gemeente en het museum. Een beetje dom van het gemeentebestuur, ze hadden immers alle belang bij uitplaatsing van het museum, maar ook wel heel erg naief van het Draaiorgelmuseum. Het is een beetje het verhaal van een kind wat liever nog niet naar bed wil en daarom zich maar verstopt. ‘Als ze mij niet vinden hoef ik vast niet naar bed… sst…’. Nou ja, met zo’n houding bereik je dus niets en dat blijkt ook wel. De heer Broeders had de gemeente al lekker zwart gemaakt op allerlei manieren en deed dat vanavond nog even dunnetjes over. Enkele partijen, wat overigens vreemd was, geloofden deze man echter op zijn woord en spraken dat ook uit tegenover wethouder Alex Langius. Hij was even de gebeten hond, maar loste dit prima op. Hij ging uit van oplossingen: niet kijken naar wat er niet is gebeurd maar kijken wat juiste oplossingen zijn! Om de tafel met de draaiorgeleurs, kijken naar mogelijkheden om ze elders onder te brengen. Als dan de draaiorgelvrienden een goed beleidsplan maken om de zes draaiorgels te kunnen exploiteren, dan kan er nog wat moois groeien in Assen. Er moest heel wat water door de Rijn vanavond. De raad gaf het college een draai om de oren, de draaiorgelvrienden gaan met de gemeente om tafel, het draaiorgelmuseum moet inzien dat op de huidige plek blijven onder geen voorwaarde kan en last but not least, de draaiorgelvrienden en de wethouder, Alex Langius, gaan samen een bak koffie en een goed glas wijn drinken. Dat is toch wel een pluspunt voor de draaiorgelvrienden! Zo sloot de avond toch goed af. Als ik draaiorgelvriend zou zijn zou ik blij zijn: een glas wijn drinken met Alex Langius is namelijk erg gezellig!