Assen aan zee…

vrijdag 02 februari 2007 22:54

Column n.a.v. vertoning film ' The unconvenient truth'

‘Uw ideale vakantie! U komt lekker in Assen aan zee. Op de pier, die ver de zee in loopt, kunt u genieten van een heerlijk warme zon, een echte cocktail en kunt u kennismaken met de inheemse Asser bevolking, veelal gekleed in hawaaikledij. Vanzelfsprekend kunt u in het heerlijk warme zeewater lekker zwemmen én heerlijke wandelingen maken door de duinen, waarin Assen verscholen ligt. In de winter komt de temperatuur niet onder de 19 graden en in de zomer stijgen de temperaturen tot heerlijke warme hoogten: 41 graden!'

Zo zou, tenminste als we Al Gore mogen geloven, over een aantal jaren de vakantiefolder van Assen eruit kunnen zien. Dat is nog eens wat anders dan TT, hunebedden en een prachtige brinkdorpen. Donderdagavond waren alle raadsleden van Assen en omliggende dorpen, leden van provinciale staten en ambtenaren uitgenodigd om de Asser première van de klimaatfilm van Al Gore, An inconvenient truth, bij te wonen.

Al Gore schetst een horrorscenario waarbij de gevolgen van de klimaatveranderingen, het wordt steeds warmer op de wereld, wordt gepresenteerd. Door de hoge co2 uitstoot wordt het warmer op de wereld, smelten de ijskappen en worden de zeeën voller, waardoor grote gedeelten van de wereld onder water komen te staan.

Menselijk gedrag is bepalend voor de veranderingen in het klimaat. Dat is de conclusie van een rapport dat vandaag, 2 februari 2007, verschenen is. Waar de boodschap van Gore nog wel eens in twijfel getrokken werd, wordt de bevestiging van zijn vermoedens toch gegeven met de totstandkoming van dit rapport.

De Asser première van de film speelde eigenlijk in op de conclusie van het rapport dat vandaag werd gepresenteerd. De wethouder van milieu, onze Alex Langius, had deze bijeenkomst georganiseerd. Niet alleen deze bijeenkomst, maar álle inwoners van Assen kunnen de film gratis bekijken! ( tenminste er worden een vijftal voorstellingen gegeven waarvoor de inwoners gratis kaarten kunnen halen op het Stadhuis)

De wethouder moet de conclusie van het vandaag gepresenteerde rapport hebben gekend. Menselijk gedrag blijkt namelijk oorzaak van de opwarming van de aarde. Het gaat dus niet alleen om de vliegtuigen en kolencentrales. Het gaat ook gewoon om úw auto, úw lange douchebeurten, úw verwarming en slecht geïsoleerde huizen, úw gloeilampen enz. enz. Daarmee kunt u dus ook bijdragen aan de verbetering van het milieu! Dat is ook wat de ChristenUniefractie heeft geleerd van deze film. Voor de ChristenUnie is het milieu één van de drie belangrijke thema’s. Het milieu moet op hoog internationaal niveau, op het niveau van nationale regering (er komt vast wel wat over in het regeerakkoord) op provinciaal niveau (ook gisteren aanwezig) op gemeentelijk niveau en op het niveau van u en mij belangrijk worden.

De eigen verantwoordelijkheid nemen is belangrijk. Het begint met hele kleine stapjes. De bekende slogan is ‘een beter milieu begint bij jezelf’. Dat was ook de conclusie na de première van de film. De wethouder riep op tot bewustwording. Dat redt je natuurlijk niet door vijf minuten even de lampen uit te doen, maar wel door kleine stapjes te zetten en na te denken bij de dingen die we doen.

Assen aan zee. Voor de één een aanlokkelijke gedachte, voor de ander een horrorscenario. Toch lijkt het me duidelijk dat we het verworden van Assen tot Assen aan zee moeten voorkomen. Samen werken aan een goed milieu, samen concreet invulling geven aan het rentmeesterschap dat God ons heeft gegeven. Samen de aarde de Hij geschapen heeft beheren. Dat begint met bewustwording en vervolgens kleine stapjes. Als we nu allemaal een klein stapje doen, dan moet het lukken…..

Samen moeten we ervoor zorgen dat in Assen, het voorkomen van de klimaatverandering, die ernstige gevolgen heeft, de komende tijd een ‘hot item’ wordt!

Bert Wienen