Overtuigde politiek?

vrijdag 09 november 2007 09:39

Column n.a.v. begrotingsbehandeling

Vandaag was het tweede gedeelte van de begrotingsvergadering. De eerste termijn en de beantwoording door het college hadden reeds afgelopen maandag plaatsgevonden. Vandaag de tweede termijn voor de fracties (zeg maar de reactie op het college) en de beantwoording van het college. Uiteindelijk stemde de volledige raad met uitzondering van de SP voor de begroting.

Waar ging het nu zo om vandaag? Ik zal een aantal punten noemen. Allereerst was het opvallend hoeveel er werd gesproken over ‘jeugd’. De fractie van CU heeft aandacht gevraagd voor een centrum voor jeugd en gezin in Assen en de alcoholproblematiek onder de jongeren. De wethouder zegde toe gesprekken te gaan voeren met horeca voorzieningen en andere belanghebbenden rond de alcoholproblematiek. Wat mij betreft jammer dat de wethouder voornamelijk de preventiebril op lijkt te hebben. Het gaat niet alleen om preventie, maar ook om handhaving van de regels! Streng optreden tegen dronken jongelui op straat! Ook werd er nadrukkelijk gesproken over ‘The Industry’. Een jongerenhonk waar allerlei activiteiten plaatsvinden (zie mijn vorige tekst over de love en sex party). Deze zal verder worden geëvalueerd. Ik ben blij met de toezeggingen die de CU fractie omtrent dit o zo belangrijke thema heeft binnengehaald!

Ook ging het korte tijd over de telefonische indicaties. Mensen krijgen (i.h.k. van de WMO) een telefonische indicatie. Via een telefonisch gesprekje wordt er dan beoordeeld of je hulp krijgt of niet. Nu vroeg de raad zich af of dit een wenselijke situatie was. Nu wees de wethouder erop dat op basis van ieder besluit een bezwarenprocedure mogelijk is. Alleen dit is de bestuurlijke beroepsprocedure! Die gaat alleen maar in op het besluit en niet bijvoorbeeld op zaken als bejegening en het feit dat je telefonisch niet goed te woord gestaan bent. De indiener van de motie (SP) had hier wel wat attenter op mogen zijn.

Een andere punt was het kazerneterrein. Zowel GroenLinks als PvdA hadden in hun betogen het kazerneterrein aan de orde gebracht. Ze vinden dit namelijk een mooie locatie voor een nieuwe woonwijk. Bijzonder! Er staat toch een kazerne? Blij was ik met de VVD die hiertegen flink ageerde. Je moet de huid niet verkopen voordat iets geschoten is (mooie beeldspraak).

Tenslotte nog een punt dat we als CU binnengehaald hebben. Er gaat een onderzoek worden gehouden naar de fietsenstalling in de binnenstad. Er zijn te weinig plaatsen en het college gaat nu uitzoeken waar eventuele plaatsen te creëren zijn.

De laatste tijd is er veel gesproken over het imago van Assen. Er is volgens mij nog wel een orgaan in Assen dat een imagoprobleem heeft: de raad. Want wat is er nu allemaal binnengehaald? Van de veertien moties zijn er drie aangenomen. Wat hebben wethouders nu toegezegd? Zelfs de burgemeester moest eraan te pas komen om het dualistisch karakter van de raad ten opzichte van het college nogmaals te benadrukken. Een wethouder die wegkomt met prietpraat over bezwarenprocedures, een wethouder die veel worden nodig heeft om een motie over te nemen, een wethouder die roept ‘ik zal het niet even snel doen, daar is meer tijd voor nodig’ en een college dat van te voren afspreekt dat ze niet teveel data zullen noemen. De laatste dingen zijn allemaal niet zo erg. Weet u wat wel erg is? Dat onze raad dit schijnbaar allemaal toestaat! Er wordt veel gesproken, maar weinig inhoudelijk. Weinig concrete dingen zijn toegezegd! De burgemeester maakt zich terechte zorgen over de raad. Maar ook binnen het college lijkt hij veel missiewerk verrichten te hebben. Absolute uitblinker (in positieve zin) was Wiersma van Plop. Hij riep het college andermaal op om puntig te zijn en hekelde de Russische spreektijden van de wethouders en liet zelf het goede voorbeeld zien! Burgemeester, voor dualisme zijn twee sterke partijen nodig. Een sterke krachtige raad en een sterk en krachtig college. Een college dat duidelijke uitspraken doet, dat puntig antwoord geeft en niet in wolomwondenheid blijft hangen. Een college dat op zijn mieter hoort te krijgen als men afspreekt niet teveel data toe te zeggen. Dat is uw taak. Vergeet daarbij maar even uw goedertierenheid en laat ook daarin uw daadkracht zien!

Raad, misschien moeten we soms maar eens om tafel zonder college. Laten we maar met elkaar doorspreken over richtingen en visie. Zonder daarbij directe verantwoording of inmenging van het college. Ik heb weinig politieke visie gezien de afgelopen dagen. Slechts een aantal fracties hadden een helder geluid dat was terug te leiden op een visie. Bijvoorbeeld het VVD dat zich constructief kritisch liet gelden. Het liberalisme was goed te horen. Het CDA liet zich weer kennen als een uitgesproken machtspartij, nergens in meegaan, weinig inhoudelijke bijdrage en vooral complimenten geven aan de eigen wethouder. Wel heeft Vegter altijd een goede debattrend, dat heeft hij goed voor elkaar!

Kortom, een boeiende vergadering over twee dagen. Een vergadering waaruit veel op te maken is. Het zou jammer zijn als de dualistische onafhankelijkheid zou over slaan in een dualistische afhankelijkheid. ‘Vertederend’, zo noemde de burgemeester het. Ik hoop dat de raad de krachten bijelkaar raapt en goed gaat bewaken op hoofdlijnen. Vanaf vandaag, alle voorstellen op tijd, onomwonden antwoorden van een wethouder en visie. Niet zo bang en overtuigde politiek voeren! Overtuigde politiek: politiek met overtuiging en politiek vanuit een overtuiging. Daar hebben de inwoners van Assen recht op. Tenminste, dat is mijn overtuiging!