TT-festival, bijdrage van Bert Wienen

TT-festivalvrijdag 10 oktober 2014 14:11

Zo, daar staan we dan… weer met beide benen op de grond…

Zoals u van mijn fractie weet zijn we nooit echt enthousiast geweest over de ambities van de nieuwe aanpak van het TT-feest. We hadden zo onze twijfels en bespeurden hier en daar ook wel wat grootsheidswaan. We vroegen ons toen al af, past dit we bij Assen? Maar toch voorzitter, zijn ook wij een jaar geleden akkoord gegaan met het TT-feest nieuwe stijl.

Wij vonden en vinden het namelijk niet van deze tijd dat de gemeente het TT-feest organiseert en daarbij de risico’s draagt. Wij vonden en vinden het heel redelijk dat de Asser horeca bijdraagt aan het TT-feest. Wij vonden en vinden dat er geen cent extra naar het TT-feest zou moeten. En tenslotte voorzitter, waren en zijn wij van mening dat met deze vorm, waarin de stichting risico draagt en verantwoordelijk is voor de organisatie, de gemeente als stakeholder optimaal zou moeten kunnen sturen op veiligheid, financiën en communicatie.

Voorzitter, aan ons standpunt is dus weinig veranderd. Stelt u ons echter de vraag wat onze mening is over de afgelopen editie van het TT-feest, dan willen we daarover het volgende kwijt:

-  ons viel op dat er vanaf het begin onduidelijkheid is geweest over de precarioheffing. De toenmalige wethouder zegde de raad toe dat dit 100.000 euro zou moeten opleveren, voorzitter slechts een kwart van dit bedrag kwam binnen;

-  ons viel op dat de organisator geen enkele binding had met Assen, er werd gesproken over ‘beleving’ maar wat deze ‘beleving’ nu precies behelsde is ons niet duidelijk geworden;

-  ons viel op dat er vanaf het begin onduidelijk werd gecommuniceerd naar inwoners en inwoners van de binnenstad over de programmering van het TT-feest en de uitvoeringsmaatregelen.

Naar de toekomst toe verwachten wij van u de volgende zaken:

-  Het lijkt erop dat de ambities van de stichting en de opvatting van de festivalbezoeker hoe het TT-feest eruit zou moeten zien uiteen lopen. Wat ons betreft kijkt u kritisch of de samenstelling van de huidige stichting de juiste is en zo niet, ontbindt dan het contract en ga samenwerken met een nieuw te vormen stichting. Ga vervolgens, met de aanbevelingen van het rapport scherp voor ogen, stap voor stap en met realiteitszin werken aan de ambities. En vergeet niet wethouder, ambities geven richting, maar moeten niet worden tot doel op zich;

-  We hebben mooie initiatieven van de horeca gezien, op De Markt was het gezellig. Geef de stichting de opdracht om in de organisatie van het feest de horeca de ruimte te geven en verzin daarmee  een betere manier om de horeca te laten financieren dan de precarioheffing;

-  Tenslotte vz, wat ons betreft zorgt u ervoor dat de feestgangers op de kampeerterreinen toeristenbelasting gaan betalen. Daarmee wordt het onderscheid tussen reguliere campings & hotels en TT campings opgeheven en de gemeente werft op deze wijze extra inkomsten.

Tot zover de rationele overwegingen van mijn fractie. Dit brengt mij bij de hamvraag aan de wethouder. Wat maakt nu precies dat u er vertrouwen in heeft dat scenario 1 de meest begaanbare weg is? Hoe gaat u het vertrouwen van de horeca terugwinnen en tenslotte hoe kunnen wij als raad erop vertrouwen dat we in 2015 een deugdelijk feest hebben?