Van de wethouder: Kiezen voor Hoop

vrijdag 15 januari 2016 20:11

Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen, wat komt er op ons pad en wat worden de politieke items van 2016? Op deze wat-vragen heb ik geen antwoord, wel op de vraag hoe we 2016 in gaan. Door welke bril ik naar de ontwikkelingen ga kijken en hoe ik keuzes ga maken. Ik kies voor een hoopvolle blik. Hoop omdat Koning Jezus regeert en Hij er iedere dag bij zal zijn. De perfecte wereld gaan we niet creƫren, gebrokenheid zal er blijven, maar we mogen meebouwen aan het koninkrijk dat komt en dat volmaakt zal zijn. Dat geeft moed en energie om voor de inwoners van Assen aan de slag te gaan.

In een gebroken wereld waar mensen op de vlucht zijn en terreurdreiging opkomt blijven we staan voor de rechtstaat. We bieden vluchtelingen in Assen een veilige plek. We zijn als college erg blij met de hartverwarmende initiatieven voor de asielzoekers van o.a. de kerken.

Kiezen voor hoop betekent ook kiezen voor anders omgaan met de aarde. Er moet een einde komen aan het uitputten van de aarde, daarom werk ik als wethouder ook het komende jaar aan een duurzame samenleving, waar mensen zorgvuldig omgaan met afval, energie en de natuur.

Kiezen voor hoop kleurt ook mijn kijken naar relaties in de samenleving. Een gezonde samenleving bestaat uit mensen die naar elkaar omzien. Ieder leven is immers waardevol en verdient bescherming. Voor mensen in kwetsbare posities blijven we ons in Assen onverminderd inzetten. Voorbeelden zijn slachtoffers van mensenhandel, mensen met een handicap, ouderen,  chronisch zieken en de mantelzorgers om hen heen. Trouw in relaties is in de huidige cultuur niet vanzelfsprekend. Veel kinderen van gescheiden ouders ervaren problemen in hun leven door de breuk in hun gezin. Als wethouder jeugd hoor ik te vaak schrijnende verhalen, het motiveert mij om te willen bouwen aan een samenleving waarin waarden als trouw en dienstbare liefde weer centraal staan.

Hoop bieden aan kinderen,  aan mannen en vrouwen in moeilijke omstandigheden. Hoopvol werken aan het beschermen van de prachtig geschapen aarde. Kiezen voor hoop,  dat is mijn goede werk-voornemen voor het komende jaar.