FOC Opinierend 28 januari 2016, Bijdrage Margreet Boersma

FOC Assendonderdag 28 januari 2016 22:33

Onze complimenten voor het uitgebreide voorstel!
Een jaar geleden klopte een ondernemer op de deur van het college met de vraag of hij een stuk grond kan kopen om te gaan ondernemen in Assen.

Dit heeft de gemoederen flink bezig gehouden in Assen en omstreken. Voor- en tegenstanders lieten zich horen. Vaak in discussies op basis van argumenten maar helaas ook op een veroordelende dan wel verwijtende toon.

Een jaar later, na uitgebreid onderzoek, MKB avonden, hoorzittingen, werkbezoeken en gesprekken met inwoners van Assen zetten we als raad vandaag een eerste stapje richting definitieve besluitvorming rondom het FOC.

Voorzitter, een meerderheid van mijn fractie ziet kansen voor een FOC in Assen.

300 MBO banen in Assen erbij. Een concept waar veel ruimte is om afspraakbanen te creëren. In de aanloop periode extra werkgelegenheid in de bouwsector.

Tevens zien wij het als een impuls voor de aantrekkelijkheid van Assen en het toerisme. Mensen gaan een dagje naar Assen. Misschien leidt dit niet direct tot een bezoek aan andere attracties in Assen zoals de binnenstad of het museum maar door marketingactiviteiten kunnen mensen wel verleid worden nog een keer naar Assen te komen.

Een minderheid in mijn fractie heeft oprechte twijfels bij de komst van een FOC. Het grootschalige en ver van de binnenstad gebouwde winkelcentrum past niet in een tijd van leegstand en een tijd van overconsumptie.

Voorzitter,

De ChristenUnie is altijd voor een compacte en aantrekkelijke binnenstad geweest. 2 jaar geleden, rond de verkiezingen, heeft de ChristenUnie nog een eigen onderzoek onder ondernemers en bezoekers van de binnenstad gehouden. Om die reden zijn we altijd tegen het vestigen van winkels in de periferie geweest. Echter, we moeten ook realistisch zijn. De ontwikkelingen in de Retail gaan zo snel dat er hard aan getrokken moet worden om de binnenstad levendig te houden, een plek waar de inwoners van Assen graag komen. Dan moet er wel eerst flink geïnvesteerd worden. Met de komst van het FOC is er geld beschikbaar en hebben we de kans om in de binnenstad te investeren.

Voorzitter, wij hebben weinig vertrouwen in het feit dat de verschillende overheden in het Noorden van het land  elkaar gaan vinden in een gezamenlijke visie op de vestiging van een FOC. Dat weegt bij ons mee. Wat hebben we er aan als een FOC in Haren of Groningen komt?

Voorzitter, mijn fractie ziet een duidelijke relatie met de komst van een FOC en een investering in de binnenstad. Oftewel punt 2 van het voorstel kan niet zonder het eerste punt. Beoogt de wethouder dit ook met het voorstel?

De wethouder geeft in het voorstel aan dat er REP middelen ingezet kunnen worden voor de binnenstad. Uit welke pot komt de benodigde cofinanciering om de REP middelen in te zetten?

Wat ons betreft komt er, bij een positief besluit, een reservering binnenstad in de begroting.  Naast eenmalige REP middelen zou hier ook structureel een bijdrage vanuit het FOC aan toegevoegd moeten worden. Deze reservering wordt gerealiseerd op het moment dat er een goed onderbouwd plan ligt voor de binnenstad. Dit plan moet in november klaar zijn op het moment dat de raad een besluit neemt over de definitieve bestemmingsplanwijziging. Dit is voor ons een belangrijke voorwaarde en als het nodig is zullen wij hiervoor een voorstel indienen.

Voorzitter,

Vandaag spreken we over het  verder doorlopen van de bestemmingsplanprocedure waarin ruimtelijke zaken mbt het FOC worden vastgesteld.  Maar zoals u weet vinden wij ook andere punten belangrijk in dit dossier. Naast ons voorstel voor een goed en financieel onderbouwd plan voor de binnenstad willen we graag het duurzaamheidsaspect , energieneutraal en remontabel bouwen en uniciteit terug zien.

In het voorstel wordt gesproken over een gelijk speelveld voor het FOC en de binnenstad. Wij willen graag terug zien hoe de wethouder dit gelijke speelveld gaat organiseren met betrekking tot de winkeltijden en het parkeren.

Voorzitter tot slot,

De ChristenUnie is altijd voor een aantrekkelijke, levendige, compacte binnenstad geweest. Wij maken ons zorgen over deze binnenstad gezien alle ontwikkelingen in de Retail. Met de komst van een FOC komen er financiële middelen beschikbaar om ook echt te gaan investeren in een toekomstbestendige binnenstad.

We hebben binnen onze fractie uitgebreid nagedacht en gesproken. We hebben gesproken met ondernemers uit de binnenstad, onderzoekers, inwoners van Assen en nog vele anderen. De inzichten en gesprekken die we hebben gevoerd hebben binnen onze fractie niet tot één standpunt geleid. Alles overziende en met de kennis van nu, zullen we dit verschil ook representeren in onze stem. Daarmee doen we recht aan het open en eerlijke gesprek dat we binnen onze fractie hierover hebben gevoerd.