Een twitterende nieuwjaarswens Weblog Bert Wienen

maandag 03 januari 2011 21:48

‘Veel heil en zegen’, ‘een gelukkig Nieuwjaar’, ‘de beste wensen’, ‘alle goeds voor 2011’ en zo kan ik nog wel even door gaan. Mensen het beste toewensen als nieuwjaarsgroet is nu niet de meest originele bezigheid van het jaar. Maar goed, achter de plichtplegingen zitten vaak veel goede bedoelingen en al even zoveel oprechtheid. Dus we nemen deze stormwind aan goede wensen maar graag aan. Zo ook vandaag tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Assen die vanmiddag weer plaatsvond......

De receptie waar rijp en groen zich samenscholen rond glazen champagne en lekkere hapjes. Dit alles onder het mom van het elkaar een goed en gelukkig Nieuwjaar toe te wensen. Maar natuurlijk is er meer, want de wens voor het goede jaar is veelal geladen met een wens tot goede samenwerking. Samenwerking tussen politieke partijen van verschillende kleur, maar ook tussen gemeentebestuur en politiek en allerlei organisaties en de politiek. Zo krijgt de wens tot een gelukkig Nieuwjaar een nieuwe invulling, niet alleen persoonlijk geluk wordt de ander gegund, maar door een goede samenwerking wordt ook vaak gewerkt aan het eigen geluk tijdens dergelijke samenscholingen.

Natuurlijk staat een dergelijk gebeuren niet alleen in het teken van het elkaar het beste wensen. Een dergelijke receptie geeft zomaar de mogelijkheid om frank en vrij terug te denken aan het jaar dat nu toch is gepasseerd. We kunnen terugkijken en lachen om de fouten die zijn gemaakt, we kunnen zelfs genieten van een stadsdichter die soms even de vinger op de zere plek legde. Het maakt immers niet uit, het is toch al voorbij en 2011 beginnen we weer op nul.

Natuurlijk mocht ook een speech niet ontbreken. Traditioneel worden de receptiegasten getrakteerd op een weloverwogen woord van de burgemeester. Geestig en puntig dit jaar. Het lijkt me aardig om de speech in een aantal tweets samen te vatten:

Tweet 1: 2010 het jaar van  de haven in maar niet weer uit, niet getreurd Assen staat wel op de kaart en was zelfs op het NOS journaal

Tweet 2: Wees blij met wat je hebt, zeur niet zo over de niet gezoute straten en als je dat wel doet kun je beter opzouten

Tweet 3: Als je in een maatschappij naar elkaar gaat omzien, dan wordt de maatschappij een samenleving

Zo, dat waren de hoofdlijnen in tweets.

Anyway, in Assen kunnen we weer verder. De nieuwjaarsreceptie is geweest. De politiek, de ambtenarij en de organisaties die de civil society bevolken hebben elkaar weer recht in de ogen gekeken. Onder het genot van champagne zijn de meest mooie wensen uitgewisseld. Maar nu gaat het leven weer beginnen. Zonder champagne hard er tegen aan. Wat mij betreft houden we de hoofdlijnen van de speech van de burgemeester in twittertermen aan:

houd Assen op de kaart, laten we blij zijn met wat we hebben en laten we naar elkaar omzien zodat de maatschappij een samenleving wordt.

Zo lukt mij wel wat de burgemeester niet lukte, een speech met een wens in twittertaal. Een nieuwjaarswens voor 2011! Een beetje kort door de bocht wellicht. Maar ach, met een goed glas champagne in de hand is ook een kort door de bocht getwitterde tweet nog wel te verteren.