Bijeenkomst met predikanten over Schuldhulpverlening .....

donderdag 20 januari 2011 10:00

Op donderdag 20 januari organiseerde de ChristenUnie Assen een bijeenkomst over Schuldhulpverlening.

Schuldhulpverlening

In Lelystad is het IDO (Interkerkelijk Diaconaal Overleg) opgericht. De heer Albert Kok, ex-wethouder van de ChristenUnie, heeft hier veel mee te maken gehad en wil hier graag een presentatie over geven.

De meerwaarde van het IDO zit hem in twee dingen; in de eerste plaats wordt door het IDO vorm gegeven aan de maatschappelijke opdracht van de kerken. In de tweede plaats gaat de Wmo uit van het gegeven dat de samenleving meer verantwoordelijkheid neemt en dat de overheid terugtreedt. De samenwerking tussen het IDO en de gemeente is een mooi voorbeeld hoe overheid kan samenwerken met maatschappelijke initiatieven. (zie bijlage)

De volgende punten zullen aan de orde komen:

1. De samenwerking tussen de kerken op diaconaal terrein. Bij het IDO zijn bijna alle kerken in Lelystad aangesloten.

2. De samenwerking met de gemeente en de reguliere instanties op dit terrein. Het IDO is juist ook een succes vanwege de goede en hartelijke samenwerking met de gemeente en instanties.

Na afloop van de presentatie is er ruimte voor vragen, opmerkingen en discussie.

Je bent van harte welkom vanaf 9.30 uur in de raadszaal van de gemeente Assen. De bijeenkomst zal om 10.00 uur beginnen en tot ongeveer 12.00 uur duren.

Ik wil je vriendelijk verzoeken om je aan te melden bij Margreet Boersma (0592-345069 of jmboersma@home.nl) voor dinsdag 18 januari.

Graag tot 20 januari!

Hartelijke groet,

Harmke Vlieg, Fractievoorzitter ChristenUnie Assen

www.ido-lelystad.nl

Interkerkelijk Diaconaal Overleg (IDO)

De Stichting Interkerkelijk Diaconaal Overleg (IDO) is in 2001 door de diaconieën van een aantal kerken in Lelystad opgericht om de diaconale taken die de kerken (zie deelnemende kerken) zich stelden, en die al langer werden vervuld in zelfstandige stichtingen, te coördineren. Het IDO en de daarbij horende stichtingen (zie Stichtingen) werken namens de genoemde diaconieën/kerken om hulpvaardig bezig te zijn voor inwoners van Lelystad die te maken hebben met problemen op het gebied van maatschappelijke zaken die de eigen kerkelijke gemeenten overstijgen.

Het IDO heeft als doel:

* het coördineren en initiëren van diaconale taken van de aangesloten kerken in de maatschappij;

* het verwerven van geldmiddelen om te bevorderen dat de deelnemende werkstichtingen hun geplande taken, doelstellingen en projecten kunnen uitvoeren.

Missie: Het IDO is voor de kerken het middel om een diaconale opdracht in de maatschappij uit te voeren:

* het omzien naar naasten,

* een vangnet zijn voor diegenen die het moeilijk hebben in onze maatschappij.