Armoedebeleid, Bijdrage Margreet Boersma

vrijdag 28 januari 2011 19:35

De fractie van de ChristenUnie heeft kennis genomen van het rapport Armoedebeleid van de Rekenkamercommissie en de reactie van het college hierop.
Wij zijn blij dat de conclusie van de Rekenkamercommissie is dat de gemeente Assen een ambitieus en uitgebreid beleid heeft op het gebied van armoede. Dit betekend dat het de aandacht heeft en dat is hard nodig want ieder mens is waardevol en moet mee kunnen doen in de samenleving.....

Een paar aandachtspunten. Veel zaken zijn immers al aan de orde geweest in het kader van de bespreking rondom het Meedoenbeleid eind 2010.

1. Wij kunnen ons vinden in het voorstel van het college om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om bestanden te koppelen. Dit om meer inzicht te krijgen in de doelgroep en zo het beleid effectiever te maken.
  2. In Lelystad is de schuldhulpverlening o.a. georganiseerd in het IDO (Interkerkelijk Diaconaal overleg). De meerwaarde van het IDO zit hem in twee dingen; in de eerste plaats wordt door het IDO vorm gegeven aan de maatschappelijke opdracht van de kerken. In de tweede plaats gaat de Wmo uit van het gegeven dat de samenleving meer verantwoordelijkheid neemt en dat de overheid terugtreedt. De samenwerking tussen het IDO en de gemeente is een mooi voorbeeld hoe overheid kan samenwerken met maatschappelijke initiatieven. De reactie van de aanwezigen was erg positief en wellicht dat deze bijeenkomst een stapje is de richting van meer samenwerken met als doel om onvoorwaardelijk mensen te helpen die het nodig hebben.

Tot zover