Bijeenkomst Schuldhulpverlening 20-01-2011

Kok IDOzondag 23 januari 2011 17:49

.
Op donderdag 20 januari 2011 organiseerde de ChristenUnie Assen een bijeenkomst over Schuldhulpverlening...

Interkerkelijk Diaconaal Overleg (IDO) Lelystad ook in Assen?

Donderdag 20 januari heeft de fractie van de ChristenUnie in Assen een bijeenkomst georganiseerd  met vertegenwoordigers van de kerken, een groot aantal instanties en raadsleden om de presentatie over schuldhulpverlening  “Helpen wie geen helper heeft” bij te wonen.  Deze presentatie werd gegeven door de heer Albert Kok, ex-wethouder van de ChristenUnie in Lelystad. In Lelystad is de schuldhulpverlening o.a. georganiseerd in het IDO.

De meerwaarde van het IDO zit hem in twee dingen; in de eerste plaats wordt door het IDO vorm gegeven aan de maatschappelijke opdracht van de kerken. In de tweede plaats gaat de Wmo uit van het gegeven dat de samenleving meer verantwoordelijkheid neemt en dat de overheid terugtreedt. De samenwerking tussen het IDO en de gemeente is een mooi voorbeeld hoe overheid kan samenwerken met maatschappelijke initiatieven.

De samenwerking tussen de kerken op diaconaal terrein kwam aan de orde . Bij het IDO zijn bijna alle kerken in Lelystad aangesloten. Daarnaast ging het over de samenwerking met de gemeente en de reguliere instanties op dit terrein. Het IDO is juist ook een succes vanwege de goede en hartelijke samenwerking met de gemeente en instanties.

Na afloop werden er veel vragen gesteld en kwam er een interessant gesprek op gang over samenwerking tussen de hulpverleningsinstanties  in Assen. Hier valt nog veel aan te verbeteren. De reactie van de aanwezigen was erg positief en wellicht dat deze bijeenkomst een stapje is de richting van meer samenwerken met als doel om onvoorwaardelijk mensen te helpen die het nodig hebben.

Bijlage:

Interkerkelijk Diaconaal Overleg (IDO) www.ido-lelystad.nl

De Stichting Interkerkelijk Diaconaal Overleg (IDO) is in 2001 door de diaconieën van een aantal kerken in Lelystad opgericht om de diaconale taken die de kerken (zie deelnemende kerken) zich stelden, en die al langer werden vervuld in zelfstandige stichtingen, te coördineren.
Het IDO en de daarbij horende stichtingen (zie Stichtingen) werken namens de genoemde diaconieën/kerken om hulpvaardig bezig te zijn voor inwoners van Lelystad die te maken hebben met problemen op het gebied van maatschappelijke zaken die de eigen kerkelijke gemeenten overstijgen.

Het IDO heeft als doel:

• het coördineren en initiëren van diaconale taken van de aangesloten kerken in de maatschappij;
  • het verwerven van geldmiddelen om  te bevorderen dat de deelnemende werkstichtingen hun geplande taken, doelstellingen en projecten kunnen uitvoeren.

Missie:
Het IDO is voor de kerken het middel om een diaconale opdracht in de maatschappij uit te voeren:

• het omzien naar naasten,
  • een vangnet zijn voor diegenen die het moeilijk hebben in onze maatschappij.