Verordening Individuele Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning, bijdrage Harmke Vlieg

dinsdag 08 november 2011 18:13

De verordening is aangepast omdat dit noodzakelijk werd door gewijzigde regelgeving en omdat het eenvoudiger kon.

Opmerkelijk is dat de kanteling nog niet is verwerkt in de nieuwe verordening. De toelichting van het college op dit punt vinden we helder. Juridisch is het lastig en met het oog op de bestuursopdracht Zorg en Welzijn is het verstandig om dit op een later moment te verwerken.

Voor ons is het vanzelfsprekend dat werken volgens de kanteling nu al alle ruimte moet krijgen. In de gesprekken aan de keukentafel kan zorg dichtbij door buren, familie en bekenden op een goede manier geregeld worden.
Participatie is het doel en waar dat gerealiseerd kan worden door inschakeling van het netwerk van mensen dan juichen we dat toe.

Onze visie op de samenleving is dat we geloven dat mensen tot hun recht komen als ze omzien naar elkaar en zorg dragen voor elkaar....

De suggestie van de Wmo-raad om van de verordening ook een publieksversie te maken spreekt ons zeer aan. Graag een toezegging van het college dat deze versie er gaat komen en dat u daarin ook de begrippen uitlegt uit hogere regelgeving die in deze verordening als bekend worden verondersteld.

Tot slot een vraag aan de wethouder, het wordt voor de klant zo eenvoudig mogelijk gemaakt om bijzondere bijstand aan te vragen voor de eigen bijdrage Wmo. U kiest als college voor scenario 2 en de seniorenraad voor scenario 1, de onderbouwing van uw keuze vinden we erg summier. Kunt u die keuze verder toelichten?