Begroting 2012, bijdrage Harmke Vlieg

dinsdag 08 november 2011 18:20

De economische crisis is dagelijks in het nieuws. Sinds de hypotheekmarkt in de Verenigde Staten instortte en enkele banken met zich meesleepte houden economische en financiële ontwikkelingen de gemoederen wereldwijd bezig.

De huidige crisis is in de kern een schuldencrisis. Schulden bij de overheid, schulden bij de banken, maar ook een grote schuldenlast bij burgers......

Om sterker uit deze crisis te komen, moeten zaken bij de wortel aangepakt worden. We moeten toe naar een uitgavenpatroon dat past bij wat er aan
inkomsten binnenkomt. Dat geldt voor overheden, voor banken, maar ook voor particulieren. Dit vereist een mentaliteitsverandering.

De nadrukkelijke wens van de ChristenUnie is dat we deze tijd van crisis gebruiken om toe te werken naar een meer duurzame economie,
dat er voldoende zorg is voor elkaar - in het bijzonder voor hen die niet of moeilijk kunnen meekomen – en dat we voor jongeren een goede plek
creëren om op te groeien.

Jeugd en Gezin

De beste investering in het welzijn van de samenleving is de investering in kinderen. Benut daarom de kracht van gezinnen, versterk gezinnen waar dat nodig is. Het aanbod van het Centrum voor Jeugd en Gezin moet breed bekend zijn bij ouders en jongeren.

We willen een discussie over de rol van de gemeente inzake onderwijs, wat willen we op dat gebied naast huisvesting bieden? We denken dan aan de veranderingen die er met het Passend onderwijs gaan komen, de ontvlechting van Plateau en over het aanbod van de Brede School.

Voor wat betreft huisvesting vragen we aandacht voor de MFA Assen-Oost. Hoe staat het met de planning, heeft u alles voor elkaar en met welke partners gaat u samenwerken om deze MFA, waar al lang naar wordt uitgekeken, nu ook echt snel te realiseren?

Zorg voor elkaar

We vragen ook aandacht voor mensen in kwetsbare posities. Waar het maar enigszins kan zullen mensen in hun eigen levensonderhoud moeten voorzien. Maar als mensen door omstandigheden niet of nauwelijks in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, dragen samenleving en overheid daarvoor óók een verantwoordelijkheid. Dit college wil – en dat steunen wij – meer verantwoordelijkheden bij de samenleving terugleggen. De bestuursopdracht Zorg en Welzijn is daar een sprekend voorbeeld van. Geweldig als we zien dat mensen zich over elkaar ontfermen, dat is prijzenswaardig en hard nodig. Blijf daarom de mantelzorg en het vrijwilligerswerk steunen.

De bestuursopdracht Zorg en Welzijn is ook een goed voorbeeld van wat wij ons voorstellen bij de kerntakendiscussie waar we al enkel jaren voor pleiten, goed om te horen dat de PvdA daar nu ook de noodzaak van inziet.

Duurzame economie
Ik noemde net het toewerken naar een meer duurzame economie. Dat kan op verschillende manieren bevorderd worden. Door het belonen van bedrijven die hun best doen om oudere werknemers en mensen met een beperking een plaats in hun bedrijf te geven, maar ook het verder intensiveren van leer- werkplaatsen in sectoren als zorg, onderwijs en veiligheid. Juist een tijd als deze kan benut worden om duurzaam ondernemerschap te bevorderen.

College, betrek bij voorkeur Asser ondernemers bij werkzaamheden waarbij ze de genoemde doelgroepen inzetten. Beleg avonden met ondernemers in het kader van de implementatie van WerkPunt en sluit convenanten met het Asser bedrijfsleven.

Assen werkt er aan een nog duurzamere stad te worden, o.a. in de woningbouw wordt hierop ingezet. Voorlichting is van groot belang voor het bevorderen van milieubewustzijn. Voor 2012 is dit financieel geregeld, maar voor de periode daarna nog niet. Is er al zicht op nieuwe bronnen van geld voor dit onderdeel van het duurzaamheidbeleid?

We merken dat de verduurzaming van Assen onder druk staat en dat er door gebrek aan financiële middelen voor oude methoden van ontwikkelen wordt gekozen i.p.v. voor de duurzame oplossingen. Wij willen dat het college de duurzame ambities waarmaakt en dat begint bij het eigen maatschappelijk vastgoed. Zegt u ons dit toe? (DNK, Stadsbroekhal, Assen-Zuid, ICO)

Risico’s

De kosten van de nieuwe parkeergarages lopen op. U stelt dat de parkeertarieven daarom verhoogd moeten worden.  Hoe kan het dat er nu al zoveel geld bij moet?  Door het kopen via internet neemt het aantal kopers dat de Asser binnenstad bezoekt af. Om aantrekkelijk te blijven voor kopers zijn goede parkeervoorzieningen tegen een redelijk tarief een belangrijke voorwaarde. Zeker nu uit cijfers blijkt dat 40% van de kopers uit de regio komt. Hoe zorgt u ervoor dat de oplopende parkeerkosten niet ten koste gaan van de aantrekkelijkheid van Assen als winkelstad?

We maken ons zorgen over de claims en rechtszaken waar de gemeente recentelijk mee te maken heeft gekregen, nu weer een claim van een leverancier van licenties. Heeft de afdeling juridische zaken voldoende grip op deze zaken en hoe bewaakt u dit als college? (Jumper, onkruidbestrijding)

De Nieuwe Kolk wordt 1 miljoen euro duurder en de exploitatielasten vallen hoger uit.  Het externe onderzoek heeft  inzicht in de oorzaken opgeleverd. We rekenen erop dat u lessen trekt uit dit dossier en dat die een plek krijgen in Het Nieuwe Werken. Van Het Nieuwe Werken wordt veel verwacht, wij verwachten van u dat u ons op de hoogte houdt van de voortgang. Met name de combinatie van bezuinigen en tegelijk de kwaliteit van dienstverlening waarborgen maakt dat we dit nauwlettend willen volgen. Onze complimenten voor de wijze waarop tot nu toe de bezuinigingen intern worden gehaald.

Door de recessie is er minder werk en dus komen er meer mensen in een uitkeringssituatie. Voor dit beleid moet ruim 2,4 miljoen euro meer worden uitgegeven. Kunnen desondanks de bezuinigingen door efficiënter werken worden gerealiseerd?

Assen groeit minder snel, door de economische krimp zijn er minder bouwactiviteiten in de stad. En dat leidt tot minder bouwleges.

Deze beide zaken, meer geld voor de WWB en  lagere groei, veroorzaken samen het verschil tussen het verwachte tekort in 2012 in de voorjaarsnota en de voorliggende begroting. We vinden de afwijking vrij fors (5 miljoen). Dat brengt ons bij de vraag of alle risico’s nu goed in beeld zijn. We denken aan verdachte bodemsaneringlocaties, aan toekomstige WWB aantallen waarvan u aangeeft dat u een daling verwacht en aan de grote bezuinigingen die de komende jaren intern gerealiseerd moeten worden.

College, hoe gaat u om met de risico’s, tot welk moment ziet u het als een risico en wanneer boekt u de cijfers in?

Er komt minder geld uit Den Haag en ook nieuwe wetgeving kan ons geld gaan kosten. Ik denk dan aan de Jeugdzorg, de wet Werken naar Vermogen, de Wajong en de WSW.
In de begroting heeft het college 500.000 euro gereserveerd voor deze taken, kunnen we erop rekenen dat dit voldoende is?Met de ontwikkeling van WerkPunt wordt al ingespeeld op nieuwe wetgeving , maar hoe bereidt u zich voor op de transitie van de jeugdzorg?

Doordat nog niet duidelijk is wat er vanuit Den Haag gaat komen is een begroting maken en inspelen op nieuwe regelgeving op dit moment een lastige klus. De Voorjaarsnota zal meer duidelijkheid moeten geven over de ontwikkelingen vanuit Den Haag en over de noodzakelijke bezuinigingen.

De fractie van de ChristenUnie heeft in het afgelopen jaar bewezen dat we verantwoordelijkheid durven te nemen voor moeilijke beslissingen. We steunden het college als er bezuinigd moest worden maar ook als er geïnvesteerd kon worden. Juist in tijden dat het tegenzit vraagt het moed om te blijven investeren in de stad en in de samenleving.  Zo houden we Assen  goed, heel en zorgzaam. Een aantrekkelijke stad om te komen en om te blijven wonen. Naast  steun voor het college hielden we ook een eigen onderzoek naar de Brede School en lieten we van ons horen wanneer plannen wat ons betreft beter doordacht en verder uitgewerkt moesten worden, zoals bij de discussie over het havenkwartier, een dossier met nog steeds zeer grote risico’s.

Deze positief kritische houding mag u ook het komende jaar van ons verwachten.

Het idee van de PvdA om Budgetsupport en Humanitas  geld te geven voor een Sinterklaasactie vinden we een fantastisch idee. Er spreekt bewogenheid uit met mensen die armoede kennen. Maar de CU stelt voor dan niet een greep in de gemeentekas te doen, de staat is geen sinterklaas. Maar zelf verantwoordelijkheid te nemen. We verwachten van de samenleving dat ze meer verantwoordelijkheden gaat oppakken dan moeten we zelf het goede voorbeeld geven. Als wij hier college en raad allemaal 125 euro schenken hebben we het bedrag van 5000 euro ook bij elkaar. Of we zorgen allemaal voor een paar sponsors. Wees creatief, dat bindt samen, dat kost onszelf een offer en dat getuigt van liefde voor de medemens. En het is precies de mentaliteitsverandering die ik in het begin van mijn betoog noemde voor wat betreft het omgaan met geld.

Ik kom tot een slot. In de politiek houden we ons vaak met problemen bezig. Met ongemakkelijke waarheden waarbij het  zoeken is naar goede antwoorden. Dan kan het ons helpen als we ons vasthouden aan de bevrijdende waarheid dat we dit werk mogen doen in afhankelijkheid van onze God. Als we Hem zoeken bij ons werk, dan mogen we daar ook zegen op verwachten. Die zegen wens ik het college en mijn collega’s in de raad van harte toe.