CU Bijdrage in tweede termijn, begroting 2012

varkentjedonderdag 10 november 2011 21:14

Voorzitter, maandag hebben de wethouders uitgebreid gereageerd in de eerste termijn. Onze dank voor de veelal heldere antwoorden. Bepaalde punten verdienen een extra onderstreping, op die punten zal ik in deze bijdrage nader ingaan......

Vz, we zijn erg blij met de toezegging dat er avonden voor Asser ondernemers georganiseerd gaan worden. Zo creëren we goede kansen voor onze eigen ondernemers en helpen we mensen met een beperking aan een baan in Assen. We wachten de uitnodiging af!

We willen nogmaals aangeven dat we vinden dat er een kerntakendiscussie gevoerd moet worden. De afgelopen jaren hebben we met de kaasschaaf het geld bij elkaar weten te schaven, dat zal in de toekomst met nieuwe bezuinigingsrondes niet meer lukken. Daarom dus niet langer kiezen voor de kaasschaaf maar voor de schaar. We kunnen deze discussie wat ons betreft per programma aanpakken, de raad kan dan bepalen welke beleidsterreinen in welke volgorde aan de beurt komen. (motie voorbereid samen met het CDA).

Dan de MFA Assen-Oost:

Het antwoord van het college heeft ons niet gerustgesteld. We willen het daarom opnemen voor de wijk Assen-Oost. De CU wil een goede spreiding van scholen en voorzieningen over de wijken. Binnen onderwijs en sport lijkt het in de stad nu toch onevenwichtig verdeeld te gaan worden. Het Dr. Nassaucollege krijgt een nieuwe school met veel sportvoorzieningen maar voor de MFA Assen-Oost is wellicht te weinig geld beschikbaar. Is er ruimte om met de budgetten te schuiven? Kan het bij het Dr. Nassaucollege bijvoorbeeld iets soberder, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de sporthal de Timp die om de hoek ligt, zodat er geld voor Assen-Oost vrijgespeeld kan worden? We horen graag de mogelijkheden.

Vanuit de regio zullen er binnenkort nieuwe woningbouwcijfers komen, dat kan een reden zijn om het groeimodel bij te stellen. Minder en tragere verkoop van woningen heeft een negatieve invloed op het grondbedrijf. Dat kan het bijstellen en temporiseren van woningbouwplannen noodzakelijk maken.

Vz, na 2012 zijn er geen middelen meer beschikbaar voor het duurzaamheidbeleid.

Daardoor kunnen de door de raad vastgestelde duurzaamheiddoelstellingen in gevaar  komen. Een lokaal energiebedrijf is een van de mogelijkheden om de duurzaamheiddoelstellingen wel te realiseren.

Met het plaatsen van zonnepanelen op het gemeentehuis is een start gemaakt met de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Daar willen we verder mee gaan door het plaatsen van zonnepanelen op al het gemeentelijk vastgoed. Daarnaast zien we kansen voor geothermie. Geothermie biedt in Assen mogelijkheden met betrekking tot energieopwekking zoals we laatst in een presentatie inde raad konden zien. Maar hoe gaan we deze plannen betalen? In de Essent-reserve zijn additionele middelen vrijgekomen ten gevolge van de afgeronde verkoop van de kerncentrale in Borssele, die willen we hiervoor inzetten. Graag uw reactie. En ook hier hebben we een motie voor, samen met D66.

Net als de PvdA hebben we geen behoefte aan een externe deskundige voor de Florijnas. Het idee om een onderzoek naar DNK te starten spreekt ons wel aan, de rekenkamer lijkt ons daarvoor de geschiktste partij.

Tot slot de schuldencrisis. We zullen echt anders moeten leren omgaan met ons geld. Dat geldt voor de overheid maar ook voor particulieren. Niet langer op de pof leven, maar de tering naar de nering zetten. Dat is een moeilijke opgave. We zijn het aan de kinderen die nu opgroeien verplicht om de schulden weg te werken. En we moeten de jongeren van nu leren om goed met geld om te gaan. Zorg dat jongeren via het CJG of de BS voorlichting krijgen over de onwenselijkheid van schulden en het nut van sparen. Help ouders om hun jongeren geldwijs op te voeden. We willen zelf het goede voorbeeld geven in het omgaan met geld. Om dit op een ludieke manier te onderstrepen bieden we de voorzitter een geschenk aan voor de raad. Met dit cadeau willen we het belang van sparen onderstrepen. Het door ons als raad gespaarde geld kunnen we dan vervolgens aan een goed doel geven, bijvoorbeeld aan organisaties die zich inzetten voor de minima in onze stad.

Wat ons betreft vullen we vandaag dit varkentje nog voor het goede doel! Zodat geld voor sympathieke voorstellen, zoals die van de PvdA, voortaan door onszelf bij elkaar gespaard kunnen worden.

Vz, de fractie van de CU gaat akkoord met de voorliggende begroting en de meerjarenraming. En wenst het college veel succes en vooral zegen toe voor het komende jaar.