Beleidskader Bibliotheekwerk 2009-2012 - bijdrage van Harmke Vlieg

vrijdag 20 november 2009 15:05

In de informatiecultuur van vandaag is goed kunnen lezen geen luxe meer maar pure noodzaak. Het werk van de bibliotheek draagt in belangrijke mate bij aan de leesvaardigheid van veel Assenaren en is daarmee van grote waarde.

Met veel waardering hebben we kennis genomen van de notitie die door de Bibliotheek zelf is geschreven, het toekomstbeeld dat daarin wordt geschetst spreekt ons aan. Echter, het beschikbare budget geeft de grenzen aan van de mogelijkheden die er zijn voor het realiseren van de doelen. De bibliotheek moet binnen het beschikbare budget aan de slag gaan en daarbij goede afspraken maken met partijen waar diensten aan geleverd worden.

Tijdens de raadsvergadering in juni gaven we al aan dat de ChristenUnie wil dat de kwaliteit van de voorzieningen in de wijken op niveau blijft en we zijn dan ook blij om te lezen dat de filialen in Assen-Oost, Peelo en Marsdijk open blijven.

Ook in de wijk Kloosterveen komt er nu een filiaal. De ChristenUnie vindt het geweldig dat de duizenden kinderen in Kloosterveen gebruik kunnen gaan maken van een bibliotheek in hun eigen wijk.

De ChristenUnie pleit voor een goede verdeling van de filialen over de stad. Daarom zien we de 80m2 voor Kloosterveen als een startsituatie. Mocht blijken dat er meer ruimte nodig is dan moet daar een oplossing voor komen. Misschien is het dan noodzakelijk om nog eens kritisch naar de huisvesting van de andere filialen te kijken. Wellicht is er zo extra geld vrij te spelen voor het filiaal in Kloosterveen.

Het lijkt ons goed om regelmatig te evalueren of de bibliotheek haar dienstverlening voldoende kan realiseren. Indien nodig kan er bijstelling plaatsvinden eventueel in samenwerking met de andere partners.