Huisvesting voortgezet onderwijs - bijdrage van Harmke Vlieg

vrijdag 20 november 2009 15:08

De ChristenUnie geeft prioriteit aan het onderwijs in de stad, investeren in de jeugd is investeren in de toekomst. Een goed huisvestingsbeleid is dan ook vanzelfsprekend. Het college geeft met het voorstel uitvoer aan de opdracht van de raad en komt op het afgesproken moment met een helder voorstel conform de opdracht.

De ChristenUnie kan instemmen met de renovatie en de nieuwbouw van de scholen. Gelijktijdig bouwen is in het belang van beide scholen en bouwen op de bestaande locaties maakt het mogelijk om op korte termijn te starten. Na jaren van plannen maken is een voortvarende aanpak nu geboden.

Assen groeit en bij een jonge, groeiende stad hoort een eigentijds aanbod van onderwijsvoorzieningen. Passend onderwijs voor ieder kind kan met de nieuwbouw gerealiseerd gaan worden. Goed dat er geen mega-campus verschijnt in Assen maar dat er door de kinderen en de ouders bewust gekozen kan worden voor een school die past bij het kind.

Voor wat betreft het budget het volgende: de ChristenUnie  wil maximaal 50 mln beschikbaar stellen voor de renovatie van locatie Penta en de nieuwbouw van de beide scholen. Voor dat bedrag verwachten wij goede functionele gebouwen waar jongeren in een gezond binnenklimaat de mogelijkheden krijgen om te leren.

Voor de scholen moet het helder zijn hoe de bedragen per school berekend zijn; van welke leerlingenaantallen is men uitgegaan in de berekeningen en wat moet er vanuit het beschikbare budget betaald gaan worden (we denken dan aan tijdelijke huisvesting, sportvoorzieningen en sloopkosten). Wethouder, we nemen aan dat de communicatie met de scholen op dit punt zorgvuldig en correct gaat verlopen en dat u overeenstemming zult bereiken met de scholen.

Voorzitter, de ChristenUnie stemt in met het voorstel en wenst de scholen een voorspoedige bouw toe!