Casus - weblog Harmke Vlieg

vrijdag 20 november 2009 15:13

Caroline en Marieke zitten bij elkaar in de klas. Caroline wordt volgende week tien jaar. Daarom geeft ze een verjaardagsfeestje. Marieke ziet in de pauze dat Caroline een klasgenootje een kaartje geeft. Daarna ziet ze nog twee klasgenootjes lopen met een kaartje in de hand. Marieke denkt: “Ik heb nog geen uitnodiging gekregen. Ze wil me er vast niet bij hebben… En ik heb haar wel op mijn feestje uitgenodigd!”

Deze casus  kreeg ik afgelopen woensdag voorgeschoteld tijdens een werkbezoek aan Accare in Assen. In het kader van de week van de jeugdzorg mocht ik samen met andere politici een kijkje in de keuken komen nemen. Woensdagochtend stond de ADHD-poli op het programma. Geweldig hoe in één ochtend verschillende hulpverleners zich buigen over een aangemeld kind en ze aan het eind van de ochtend de ouders en het kind met een goed doortimmerd advies op pad weten te helpen. Donderdag ben ik op bezoek geweest bij De Ruyterstee in Smilde, indrukwekkend om te zien hoe ze daar met grote betrokkenheid en liefde kwetsbare jongeren begeleiden. Met veel geduld worden de jongeren behandeld en geholpen om de regie van hun leven weer in eigen hand te krijgen.

Bij beide werkbezoeken viel het me op dat veel van de problemen die jongeren hebben draaien om het omgaan met emoties. Hoe ga je om met afwijzing, hoe uit je op een goede manier je boosheid? Ervaar je je eigen grenzen en hoe geef je ze aan? Wat denk je als er iets naars gebeurt en wat voel je dan? Vragen waar jongeren samen met de hulpverleners m.b.v. diverse therapieën een antwoord op zoeken. Door het kijkje achter de schermen ben ik onder de indruk gekomen van al het werk dat er verzet wordt om jongeren te helpen!

Tot slot nog even terug naar Caroline en Marieke… “Wil ze me er wel bij hebben,” dat was de vraag van Marieke.

“Willen ze ons er bij hebben en willen wij wel meedoen,” dat zijn de vragen waar Bert Wienen en ik ons morgen in gaan verdiepen. We volgen dan een training onderhandelen met het oog op de collegeonderhandelingen na de verkiezingen. Zullen we in maart uitgenodigd worden om weer mee te gaan doen in het college? Onder welke voorwaarden willen we meedoen aan dat feestje? Wat willen we als ChristenUnie bereiken in de Assen? Spannende vragen waar we morgen flink mee aan de slag gaan. Zo zijn we goed voorbereid als de uitnodiging op de mat valt…