Ondernemersfonds

vrijdag 04 december 2009 15:01

Bijdrage van Henk Medema over het Ondernemersfonds in de raadsvergadering van 3 december 2009.

In een voorgaande vergadering werden we reeds op de hoogte gebracht van de plannen die er zijn vanuit de ondernemers in Assen. Er is in die vergadering ook de vraag gesteld aan het college over hun bemerkingen in deze zaak. De reactie hebben we ontvangen.
We hebben als fractie de voorstellen in eerste instantie als positief opgevat. Als ondernemers komen tot een betere organisatiegraad dan is dat goed voor de ondernemers alsook voor de gemeente. In het verleden is er steeds het beeld geweest van een grote verdeeldheid tussen de ondernemers en dat is niet goed.
De vraag die we moeten beantwoorden is of het een begaanbare weg is dat de gemeente ondersteunende activiteiten ontwikkelt ten behoeve van de ondernemers. In de brief worden een aantal voordelen en nadelen opgesomd.

Voorzitter, wij hebben in onze fractievergadering uitvoerig stilgestaan bij dit voorstel. De brief van MKB Noord heeft ons ook uitgenodigd tot een zorgvuldige discussie. Het MKB geeft in de brief aan dat een onafhankelijk en stevig georganiseerd bedrijfsleven van belang is voor het ontwikkelen van krachtig gemeentelijk beleid. Ze geven aan dat er een succesvolle samenwerking moet zijn tussen ondernemers en gemeente. De gemeentelijk overheid moet goede randvoorwaarden creëren en de discussie moet volgens het MKB beginnen met de vraag welke activiteiten er worden georganiseerd.

Gaandeweg de discussie kwamen er ook een aantal vragen naar voren bij de fractie van de ChristenUnie: Hoe staat het met het draagvlak onder de ondernemers; Hoe wordt aan  de ondernemers gevraagd naar hun mening; Worden alle ondernemers benaderd via bijvoorbeeld een brief? Niet alle ondernemers kwamen op de inmiddels belegde vergaderingen over dit onderwerp. Wel wordt aan de ondernemers een verhoging van de OZB van 11% opgelegd! Dat is natuurlijk vrij fors. Zijn alle andere alternatieven voldoende in beeld? In de brief van het college worden een aantal andere mogelijkheden benoemd, maar niet nader uitgewerkt. Van een aantal steden wordt een en ander gezegd, maar zijn er andere mogelijkheden?

Het ondernemersfonds via de OZB komt uit de brief van het college naar voren als eenvoudig in te voeren en door het ministerie gesteund. De voordelen die genoemd worden zijn zeker te onderstrepen. Maar er zijn ook kanttekeningen!
In de brief van het MKB wordt ook als aandachtspunt genoemd de onafhankelijkheid van de ondernemers. Wordt deze gewaarborgd bij een verplichte deelname via de OZB? Deze keuze heeft directe gevolgen voor alle ondernemers, bijvoorbeeld ook voor boeren, instellingen voor gezondheidszorg en scholen. Een belangrijk aandachtspunt is ook de controle, hoe regelen we dat? En dan de kaderstelling, welke kaders moeten en kunnen we stellen? En hoe zit het met de verantwoordelijkheid van de raad?

Het belangrijkste punt is voor onze fractie het punt van draagvlak. Hoe meet je dit, hoe groot is het draagvlak, wanneer besluiten we om het wel te doen en bij welk percentage doen we het niet? Daarmee staat of valt alles.

Voorzitter, het moge duidelijk zijn, er leven bij de fractie van de Christenunie zeker nog een aantal belangrijke vragen waar we eerst duidelijkheid over willen hebben. Overhaaste invoering is zondermeer niet een goede zaak. Eerst peilen bij alle ondernemers en op basis van een heel duidelijk ja van de ondernemers is er dan ook draagvlak.