Beleidskader Bibliotheekwerk 2009-2014

vrijdag 04 december 2009 19:18

Bijdrage van Harmke Vlieg over het Beleidskader Bibliotheekwerk in de raadsvergadering van 3 december 2009. Cicero zei eens: “Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel.”

Voor vanavond verander ik deze zin in: “Een wijk zonder bibliotheek is als een lichaam zonder ziel.” Daarmee is het duidelijk dat de ChristenUnie gaat voor een goede bibliotheekvoorziening in de wijk Kloosterveen en voor behoud van de voorzieningen in de andere wijken. De doelgroepen ouderen, minder validen en kinderen tot twaalf jaar moeten dicht bij huis een boek kunnen halen. In het opiniërende blok van twee weken geleden bleek er tussen de partijen grote overeenstemming te zijn op dit punt. Wij vragen van het college om dit duidelijke kader dat de raad meegeeft uit te voeren, door samen met de bibliotheek naar een passend onderkomen in Kloosterveen te zoeken. We geven aan het college en de bibliotheek de ruimte om in Kloosterveen samen op zoek te gaan naar een kamer zonder boeken om die vervolgens zo snel mogelijk te vullen met een mooie collectie. De ChristenUnie wil deze zoektocht op de voet kunnen volgen en vraagt daarom van het college om de raad te informeren over de voortgang.

De ChristenUnie rekent erop dat de bibliotheek binnen het vastgestelde financiële kader ook haar dienstverlening in de wijken en aan de nieuwe MFA’s in Pittelo en Baggelhuizen vorm kan geven. Van de wethouder horen we graag of dit juist is.

Ook voor de toekomst vindt de ChristenUnie het belangrijk dat de dienstverlening en de filialen in de wijken blijven bestaan. Juist omdat we voor de bibliotheek een plek weggelegd zien in de informatievoorziening naar de burgers en wellicht als loketfunctie voor de gemeente. Samenwerking tussen de verschillende partijen in de wijken biedt in de toekomst volop kansen. Het is aan de bibliotheek om die kansen op te pakken. We wensen ze daarbij veel succes toe.