Kwakkelkerst?

woensdag 23 december 2009 16:06

Wie gisteravond het achtuurjournaal heeft gezien weet dat we een ‘kwakkelkerst’ krijgen.

Maak uw borst maar nat. Erwin Krol voorspelt immers dooi, sneeuw, zon en regen. Inderdaad, een kwakkelkerst. Tenminste als je naar het weer kijkt. Want als je kijkt naar de ware betekenis van kerst, dan kunnen we niet echt spreken van een kwakkelkerst. Ik zou dan liever spreken van een ingrijpende kerst.

Met kerst herdenken we de geboorte van Jezus. Veelal wordt het romantisch voorgesteld, met herdertjes, schapen, koningen en een mooie houten kribbe. Ik was er niet bij, dus of het zo romantisch is geweest weet ik niet, tenminste ik kan het niet uit eerste hand vertellen. Ik vermoed echter dat het iets minder romantisch is geweest. Maar als je door de romantiek van kerst heenkijkt, valt wel op dat met de komst van Jezus één en ander drastisch is veranderd. Zo is bijvoorbeeld onze hele jaartelling op de komst van Jezus afgestemd. Toen Jezus kwam is er een nieuwe periode ingeleid en wel zo, dat de teller weer op nul is komen te staan. Kortom, de komst van Jezus grijpt in in de tijd.

Het tweede dat opvalt is dat de komst van Jezus direct ingrijpt in de sociale verhoudingen. Het waren namelijk de herders (of in commerciële termen de herdertjes) die het eerste op bezoek kwamen bij Jezus. Niet de burgemeester en wethouders van Bethlehem, of de ondernemersvereniging van de club waarbij Jozef was aangesloten en ook niet de opa en oma, nee, de herders komen op bezoek. In die tijd waren herders ongeveer het laagste van het laagste in de sociale verhoudingen. Maar zij zijn het wel die het eerste bij Jezus op bezoek komen. Kortom, de komst van Jezus grijpt in op de sociale verhoudingen.

Dan nog een laatste. Ook de wijzen spelen een rol in de komst van Jezus. Ook zij zien aanleiding om Jezus te bezoeken. Uit het feit dat ze reisden om Jezus te bezoeken valt op te maken dat de wijzen, zeg maar de wetenschappers, belang zien in de komst van Jezus. Kortom, de komst van Jezus grijpt in in de wetenschap.

De komst van Jezus grijpt in in de tijd, in de sociale verhoudingen en in de wetenschap. Daar kun je dan als politiek ook niet meer omheen. De komst van Jezus bepaalt de ChristenUnie bij haar werk. Met de komst van Jezus is één en ander ingrijpend veranderd. Laat dat dan ook een voorbeeld zijn voor het politieke werk. Continu spiegelend en alvast een voorproefje krijgend van de daadwerkelijke terugkomst van Jezus. In dat perspectief mag de ChristenUnie haar werk verrichten. Dat deed ze het afgelopen jaar en hoopt ze het aankomende jaar weer te doen.

Een kwakkelkerst zouden we krijgen. Ik geloof er niets van. Kerst is ingrijpend. Kerst zet haar stempel op de wereld, op de tijd, op de sociale verhoudingen en op de wetenschap. Zelfs zo dat we dat 2010 jaar laten nog weten en voelen. Een kwakkelkerst? Ik zou het liever een ingrijpende kerst willen noemen! Iedereen een vrolijk ingrijpende kerst gewenst en een goed begin van het jaar 2010!

Bert Wienen

bertwienen@home.nl