Notitie actualisering ouderenbeleid “…Thuis best”

vrijdag 04 december 2009 19:16

Bijdrage van Harmke Vlieg over Ouderenbeleid in de raadsvergadering van 3 december 2009

De ChristenUnie heeft met plezier kennisgenomen van de notitie ouderenbeleid. Het is een helder geschreven notitie. Onze complimenten voor de mensen die aan dit stuk hebben gewerkt.

Het ouderenbeleid lijkt op orde te zijn in Assen. We kunnen instemmen met het onderbrengen van het ouderenbeleid onder de WMO vanaf 2012. Goed dat er dan wel een aparte paragraaf over de ouderen wordt opgenomen, zo blijft de groep goed in beeld.

De ChristenUnie vindt het zeer terecht dat de leeftijdsgrens van 55 jaar ter discussie wordt gesteld. Ouderen zijn tegenwoordig veel langer gezond en actief en staan vaak nog midden in de samenleving. Wij pleiten ervoor om de leeftijdsgrens te verhogen en het aanbod voortaan vooral te richten op ouderen die echt ondersteuning nodig hebben. Hoe blijven bijvoorbeeld beginnend dementerende ouderen in beeld nu de ondersteunende en activerende begeleiding uit de AWBZ wegvalt?

Ook zien we graag dat er huisbezoeken aan 75-plussers gebracht gaan worden. De werkdruk van de vrijwilligers baart ons daarbij wel zorgen. Hoe gaat u de vrijwilligers daarbij ondersteunen, zodat dit belangrijke werk ook op termijn door kan gaan?

Het welzijnsaanbod voor ouderen is zeer gevarieerd. Het is belangrijk dat ouderen de weg weten te vinden naar de voorzieningen die zij nodig hebben. De voorzieningen moeten daarom structureel en herkenbaar in elke wijk aangeboden worden. Een goede sociale kaart op wijkniveau helpt om het aanbod ook echt aan de man te brengen. De ChristenUnie ziet wel wat in het plan om steunpunten zorg en welzijn in de wijken te creëren. Maar hoe gaan ze functioneren? We zijn in dit kader dan ook benieuwd naar de ervaringen met de drie WMO-loketten in de wijken.

We lazen dat er weinig belangstelling meer is voor Valpreventie. Waarom is dat zo? (Wat is de rol van de huisarts hierbij?) Gisteren was er op het nieuws dat ouderen ook nogal eens ten val komen door overmatig alcoholgebruik. Is er ook oog voor deze problematiek?

Over een paar jaar kleurt Assen steeds meer zilver. Er zijn veel ouderen die nog een goede gezondheid hebben en graag dingen willen ondernemen. In Assen kennen we bijvoorbeeld de Seniorenbios. De ChristenUnie wil ook graag de mogelijkheden onderzocht zien om de Senioren Academy naar Assen te halen. Ze zijn in Drenthe nu wel al actief in Emmen, maar het lijkt ons geweldig als ouderen ook in Assen van het aanbod van de academie gebruik kunnen gaan maken. Graag horen wij daarover de meningen van de andere partijen en van de wethouder.