Cameratoezicht

zaterdag 19 december 2009 16:32

Bijdrage van Peter Sturing in de raadsvergadering van 17 december 2009. Allereerst wil mijn fractie waardering uitspreken voor de nota die Jelle Hofstra heeft opgesteld.

Dit is een uitstekend stuk en een goede basis om een gedegen mening over dit onderwerp te vormen. In principe is de ChristenUnie niet tegen het gebruik van cameratoezicht als instrument van de politie bij handhaving van de openbare orde. Dit roept dan gelijk de vraag op of het met de openbare orde van Assen zo erg gesteld is dat cameratoezicht een noodzakelijk middel is om dit in de hand te houden. Wij begrijpen dat met name het geweld en vernielingen in de uitgaansuren in het weekend een piek vormen. Hier willen wij helder in zijn. Wanneer dat de reden is dat er camera’s zouden moeten komen inclusief de daarbij behorende kosten zijn wij hier niet voor. Wanneer het zo duidelijk is dat er alcohol- of drugsgerelateerde problemen ontstaan in de vroege uurtjes moet je het probleem oplossen en niet de gevolgen van het probleem proberen te verkleinen. Ik wil hier niet ingaan op de oplossingen van dat probleem want dit is niet het moment om daar over te spreken. Maar zelfs wanneer we het probleem van de uitgaansuren wel meewegen zijn wij er niet van overtuigd dat het nut van cameratoezicht de kosten hiervan rechtvaardigt. De pleger van een geweldsdelict die mogelijk onder invloed van alcohol zijn daad pleegt zal zich op dat moment zeker niet inhouden omdat er een camera hangt.

Wat ons in de nota beviel was de mogelijkheid om in samenspraak met de private sector naar oplossingen te zoeken.

De noodzaak om op redelijk korte termijn over te gaan tot dit middel is wat ons betreft niet aangetoond. Wij vragen ons daarnaast af of het juist is dat de politiek de aanzet moet nemen tot een besluit over cameratoezicht. Wanneer er vanuit de politie een duidelijk signaal of verzoek komt om cameratoezicht in te stellen waarbij de noodzaak duidelijk wordt gemaakt en de kosten van aanleg en beheer in evenwicht zijn met de verwachte resultaten kunnen wij daar als raad over beslissen. De reactie van de politie gaf bij ons nog niet de indruk dat de nood erg hoog is.
De inspanningen om in overleg met de horeca tot een inperking van overlast en geweld te komen heeft wat ons betreft prioriteit.