Bijdrage algemene beschouwingen 'Voor elkaar in Assen'

woensdag 08 november 2006 12:08

Voor Elkaar in Assen

M.d.V, leden van de raad, geacht college en geachte aanwezigen op de publieke tribune,

Mijn fractie is de verkiezingen ingegaan met het thema “Voor Elkaar”. Een helder thema waarmee we willen bereiken dat de sociale cohesie weer  toeneemt in onze stad. Een programma waarbij christelijk sociale politiek onze leidraad is. Deze politiek vindt zijn oorsprong in de Bijbel het woord van God. Wanneer we zo ons uitgangspunt hebben weergegeven, zal het ook duidelijk zijn dat we er aan hechten dat er naar elkaar wordt omgezien in onze stad. Daarvoor is het nodig dat er een dam opgeworpen wordt tegen het sterk toenemende individualisme!

Als ChristenUnie willen we vanuit deze vertrekpunten de begroting voor 2007 behandelen.

De begroting is sluitend!

Het is goed om dit te constateren. Ook de meerjarenraming ziet er goed uit, sterker nog deze is aanzienlijk verbeterd t.o.v. 2006. Het ingezette beleid in de vorige raadsperiode wordt voortgezet en meer sociale accenten  zijn aangebracht. Wat ons wel opvalt is dat de discussie over het restant ruimtescheppende maatregelen niet is gevoerd met de raad, dat was wel de afspraak!

Vanaf begin 2006 is de gemeentelijke organisatie drastisch gewijzigd. Het project K2 is geïmplementeerd.

Door een efficiëntere werkwijze zullen er ook resultaten geboekt moeten worden. Kwaliteitsverbetering van processen en voordelen voor de burgers! In het K2-document  “mijlpaal 2” van juli 2005 noemt u zeer uitvoerig welke voordelen er behaald zouden moeten worden. Dit zou goede input kunnen zijn om het effect van K2 te meten. Wij zien een evaluatie gaarne tegemoet. Is het college bereid om in het voorjaar 2007 de resultaten aan ons te presenteren?

De werkgelegenheid trekt  op dit moment aan. Voor Assen  betekent dit dat we nu  sterk moeten inzetten op arbeidsparticipatie! Nog steeds staan teveel mensen aan de kant! De gemeente heeft de regierol bij werk en inkomen. Ook  voor mogelijke nieuwe initiatieven.

Burgers die een beroep doen op een uitkering dienen zo spoedig mogelijk weer aan de slag te gaan!

In samenwerking met het bedrijfsleven, de sociale werkvoorziening en het CWI is het mogelijk om een sluitende aanpak op te zetten!

Mensen die niet kunnen werken mogen daarentegen rekenen op steun van de overheid.

De ISD functioneert nu ruim een jaar. In het bestuursvoorstel is opgenomen dat er een jaar na functioneren, in casu dus 1 juli 2006, een evaluatie zal plaatsvinden op de bedrijfsvoering en de financiële uitgangspunten. In de begroting wordt nergens gesproken over andere financiële consequenties m.b.t. de in 2005 gehanteerde uitgangspunten. Geen bericht is goed bericht zou je dan mogen concluderen. We zien echter wel stijgende personeelskosten en het nog steeds leeg staan van de voormalige ruimte van de Sociale Dienst. Kortom, wanneer kunnen we de toegezegde evaluatie verwachten?

In het Beleidsplan 2007 van de ISD wordt voorzien dat er in het 1e kwartaal 2007 een integrale armoedenotitie wordt uitgebracht waarin ook specifieke aanbevelingen worden gedaan voor het tegengaan van 'ondergebruik' van de reductieregeling. Deze notitie was de raad, door het vorige college, in dit najaar toegezegd. We willen nu dan ook garantie dat deze notitie er echt niet later komt dan het 1e kwartaal van 2007.

Door de invoering van de WMO krijgt de gemeente de kans om werk te maken van het daadwerkelijk omzien naar elkaar. Om de invoering van de WMO tot een succes te maken is er meer nodig dan het opstellen van regels en procedures. Er zal een omslag in het denken van mensen moeten komen, mensen moeten weer leren zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar. Initiatieven vanuit de burgers willen wij sterk ondersteunen.

Met name de onderlinge samenhang dreigt weg te zakken, ook in de nieuwe stadswijken.

Over de concrete uitwerking van het programma ‘leefbare wijken’ wil mijn fractie graag voor de behandeling van de Voortgangsnota duidelijkheid van het college.

Bestuur en burger

Dienstverlening, betrokkenheid en een eenduidig imago van Assen zijn hier kernwoorden.

Vereenvoudigde regelgeving, digitaal zaken afhandelen, het verbeteren van de afhandeling van klachten; prima maar hoe kunnen we dit als raad volgen?

Kan het college eind 2007 een overzicht geven met daarin aangegeven hoeveel formulieren, heffingen etc er vervallen zijn? Wat gaat u nu echt doen aan het verbeteren van de klachtenafhandeling?

Parkeren

Wat gaat er gebeuren met het parkeerbeleid? We lezen over betaald parkeren in  woonwijken en winkelcentra, onze fractie is nu zeker nog niet overtuigd van een noodzaak hiervan!

Als we het hebben over parkeren dan willen we in dit kader ook aandacht vragen voor het stallen van de fiets! Wil het college de mogelijkheden onderzoeken?

Als we het toch  hebben over fietsen,  wanneer maakt het college nou echt werk van het hoofdstuk recreatief fietsen?

Fietsen rond onze mooie stad moet toch snel mogelijk gemaakt worden?

Voorzitter,

Volgend voorjaar wil mijn fractie een concreet plan op tafel hebben over de mogelijkheden van de Baggelhuizerplas.

Dit gebied met zeer veel mogelijkheden moet dusdanig ingericht worden dat er weer plezierig gerecreëerd kan worden. Zorg voor goed parkmanagement, onderhoud van de openbare ruimte en de openbare toiletten en handhaving van regels. Alles in combinatie met een eenvoudige horeca-exploitatie en Assen heeft er een prachtig recreatiegebied bij, dat is dan goed voor elkaar!

Ook in deze begroting komen we weer het begrip IBOR tegen. Nog steeds is er geen duidelijk besluit genomen over IBOR. Welke gegarandeerde onderhoudsbeelden spreken we af? We vragen van het college duidelijkheid voordat het volgende groenseizoen begint.

Zaken als onkruidverwijdering spelen hierbij zeker een rol, wij willen duidelijkheid over ook dit beeld van de stad. We roepen het college op om vooral de eerste aanblik van de stad steeds schoon te houden. Hiervoor is inzet mogelijk van mensen uit trajecten, bijvoorbeeld Stadskantonniers.

Voorzitter,

We ontkomen er niet aan. Hondenpoep! We willen het college vragen om beleid te maken voor het handhaven van te stellen regels. Wij noemen de opruimplicht van hondenuitwerpselen. Niet opruimen beboeten met bijvoorbeeld €30,--

In de gemeente Dordrecht is deze aanpak succesvol. Is het college bereid om aan deze stadsergernis nr. 1 te gaan werken in deze zin?

Onze fractie is van mening dat het hoofdstuk milieu wel wat mager terugkomt. We verwachten in 2007 concrete plannen voor de uitvoering van de groenstructuurvisie en de milieuvisie en een adequate aanpak van de uitvoering hiervan.

Straten en wegen

Om tot een goede planning te kunnen komen is het nodig om helder te hebben welk onderhoudsbeeld we wensen in de stad. Daarna zal de meerjarenplanning  geactualiseerd moeten worden, de vorige dateert inmiddels van 6 jaar terug.

Onderwijshuisvesting

Hoe zit het met de huisvesting van Vincent van Gogh en het dr. Nassaucollege? Graag willen we duidelijkheid over de insteek van het college. In het stadsdebat werd door de verantwoordelijk wethouder iets anders gezegd dan nu in de begroting verwoord.

Jongeren willen we positief benaderen

Bieden we de jeugd voldoende mogelijkheden? Mijn fractie vindt dat er meer aandacht voor betaalbare jongerenhuisvesting moet komen. Wat is er meer mogelijk naast een starterslening? Schrijf een prijsvraag uit voor creatieve bouwprogramma’s voor jongeren.

Er komt een onderzoek naar de alternatieve mogelijkheden voor de amateurkunst.

In dit onderzoek willen wij graag de mogelijkheden meenemen voor oefenruimte voor o.a. de Asser Muziekkorpsen, draaiorgelmuseum en bands. Net als voor sportlocaties zouden we ook hier een gemeentelijke ruimte moeten ontwikkelen.

Het Grondbedrijf

De positie van het Grondbedrijf is niet altijd even doorzichtig. Actief grondbeleid geeft risico’s voor de positie van het grondbedrijf, maar kan anderzijds ook middelen genereren. Is er voor de middellange termijn voldoende buffer?

Fonds Grote Projecten

Versterking van dit fonds is dringend gewenst! Temeer daar er scherper begroot gaat worden en er daardoor minder rekeningsoverschotten zullen zijn. Mijn fractie overweegt om  een motie in te dienen waarin we voorstellen het te verwachten rekeningsoverscht 2006 te gaan bestemmen voor het FGP. We realiseren ons dat we voor de muziek uitlopen, maar gezien het bedrag van rond de 3 mio overschot en de jaarlijkse bijdrage vanuit de begroting , komen we tot de gewenste vulling.

Veel verschillende aandachtspunten zijn genoemd.

De ChristenUnie wil graag bijdragen aan een stad waar het goed wonen en werken is, dat doen we voor elkaar! We willen onze dank uitbrengen aan het totale personeel.We wensen het college, de raad en de ambtelijke dienst veel zegen op het werk wat wacht.

We realiseren ons tegelijk dat we daarin afhankelijk zijn van Gods hulp.

Psalm 127 begint met de woorden: Als de Heer het huis niet bouwt, vergeefs zwoegen de bouwers.

Daarom vragen wij God om Zijn zegen over onze stad. Alleen dan komt het in Assen voor elkaar!