Fractie ChristenUnie blij met opening Hospice "Het Alteveer" te Assen

vrijdag 10 november 2006 15:33

10 november is de dag van de mantelzorg, of te wel mensen die zorgen voor elkaar niet professioneel, wel betrokken. In het noorden wordt dit ook wel de noaberzorg genoemd.

Een van de zaken waarbij mantelzorg aan de orde komt is rond het sterfproces van een naaste persoon. Juist deze zorg stond centraal bij de opening van het hospice “Het Alteveer” in Assen. Een gedeputeerde van de provincie Drenthe opende 10 november het hospice of liever een bijna-thuis-huis. Een huis waar mensen kunnen sterven zonder het idee dat ze in een ziekenhuis zijn. Mooie ruime kamers, lichte sfeervolle inrichting en allerhande faciliteiten zijn aanwezig.

De fractie van de ChristenUnie in Assen vindt het hospice erg belangrijk. Het is een goed project waarin maar liefst meer dan 80 vrijwilligers werkzaam zullen zijn! Ook Henk van Hooft, wethouder van de gemeente, was aanwezig en hield een toespraak. Helaas worden dergelijke projecten altijd overschaduwd door geldtekort. Van Hooft gaf aan de mogelijkheden te bekijken op welke wijze er geld kan worden vrijgemaakt. De ChristenUnie is hier helemaal voor! Deze projecten verdienen geld! Daarop heeft de ChristenUnie aangedrongen tijden de begrotingsbehandeling!

Harmke Vlieg en Bert Wienen vertegenwoordigden de raadsfractie en Henny Kempe was aanwezig namens de statenfractie. Ze werden rondgeleid door een enthousiaste vrijwilligster. Erg interessant en bijzonder! De fractie van de ChristenUnie heeft respect voor de vrijwilligers in het hospice en is tevens blij met dit bijna-thuis-huis in Assen.