Verkiezingsavond Arendshorst

donderdag 04 februari 2010 09:24

Verkiezingsavond Arendshorst 3 februari 2010

1 Koningen 3 Salomo’s wijsheid

Een prachtig stukje uit de bijbel. Een stukje waarin God zich rechtstreeks wendt tot de mensen op de aarde. Een stukje ook met gelijkenissen naar de situatie nu. Ook toen zat men in een overgangssituatie, de regering van Koning David was ten einde, een nieuw regiem breekt aan: Salomo komt op de troon. Mooi is te zien dat Salomo trouw blijft in het brengen van offers als uiting voor de liefde voor de Heer. Het is ook mooi om te zien dat Salomo niet alleen vooruit kijkt ‘hoe zal het allemaal moeten en gaan worden,’ maar dat hij, als God hem vraagt wat hij wil, ook kijkt naar het verleden. Hij begint immers met een lofprijzing op zijn vader, koning David. Een mooie les. De ChristenUnie bestaat 10 jaar, maar heeft wortels in partijen die veel ouder zijn. Prachtig is het daarom ook om hier te zijn, om je te laten voeden door het verleden. Heden en verleden staan niet los van elkaar, maar worden verbonden door de tijd.

Salomo krijgt een ruimhartig aanbod van onze Heer. Hij mag zelf weten wat hij wil. Als jonge koning, als jonge politicus lijkt dat duidelijk. ‘Doe mij maar een groot land, vrede en flink wat personeel.’ ’Doe mij maar veel stemmen, deelname in het college en een stel mooie portefeuilles.’ Nee dus. Salomo vraagt iets anders. Hij is zich bewust van zijn positie: ‘ik ben jong en heb geen ervaring.’ Dat spreekt mij wel aan! Aan de ene kant prachtig om zo’n positie te hebben, maar je moet de werkelijkheid niet vergeten! Dus vraagt hij om ‘een opmerkzame geest om onderscheid te kunnen maken tussen goed en kwaad.’ En dan staat er ‘het beviel de Heer dat hij hier om vroeg.’ Kortom, een jonge politicus met de juiste ambitie. Een les voor de huidige politiek. Ook voor ons en voor mij. ‘Heer wilt u ons een opmerkzame geest geven zodat we onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad.’ Want wat is dat nodig in deze tijd. Een tijd die zich kenmerkt door snelheid, door politieke standpunten waarin heel Nederland zomaar gelooft. Een tijd waarin van naastenliefde nauwelijks sprake meer is. Een tijd waarin de tegenstelling tussen arm en rijk nog steeds groot is, een tijd waarin we ons permitteren om de aarde te bevuilen en uit te wonen. Ook een tijd waarin het christendom naar de marge is gedrukt. En in die tijd geeft God dan toch nog politiek, politiek om de samenleving in het lood te houden. Ik las ergens: ‘de politiek is er niet voor om de hemel op aarde te krijgen, maar is ervoor om te zorgen dat het er geen hel wordt.’ Wellicht wat pessimistisch. Maar er zit wel prachtig in verweven waar Salomo om vraagt. We moeten leren om het heden en de toekomst die God voor ons in gedachten heeft, te onderscheiden. Ook christelijke politiek moet haar plaats kennen. Niet alles is maakbaar. Ook de samenleving niet. Het is Gods voorzienigheid als het goed gaat op aarde. Daarin is de bijdrage van christelijke politiek maar beperkt.

Terug naar Salomo. Als Salomo wakker wordt uit zijn droom gaat hij God danken. Maar dat niet alleen. Hij geeft een groot feest. Feest omdat hij wijsheid heeft gekregen van de Heer. Salomo komt erachter dat hij wijs is geworden. Hij mag het direct in de praktijk brengen. We lazen over de vrouwen die bij hem komen ruziën over een kind. Salomo moet rechtspreken en doet dat fantastisch. Kortom, als je een opmerkzame geest van God krijgt kun je daarna je mouwen opstropen en de wijsheid gebruiken. Aan de slag!

In Assen moet er de komende periode flink bezuinigd worden. Het lijkt soms haast een onmogelijke opgave. De komende periode is er één van campagnevoeren, van uitpuzzelen of je in een college terechtkomt. De handen gaan uit de mouwen. Laten we nog even kijken naar Salomo wat er gebeurt. Salomo’s vonnis wordt bekend in het land. Waarom? Omdat hij het allemaal zo gladjes kan zeggen? Omdat hij de ‘uitstraling van een toppoliticus’ heeft? Omdat hij ‘in vorm was’ tijdens zijn bijdrages? Nee. Het volk vond het vonnis opmerkzaam omdat Salomo ‘het recht handhaafde met goddelijke wijsheid.’ Het is mijn wens, mijn voornemen, maar meer nog mijn gebed dat juist dát ook is hoe u en de anderen in Assen de christelijke politiek, de ChristenUnie, herkennen. Als een partij die het recht en het onrecht kan onderscheiden. Als een partij die niet als een kip zonder kop achter de onderbuikgevoelens van de bevolking aanrent. Als een partij die continu de bijbel erbij pakt om recht en onrecht te kunnen onderscheiden. Als een partij die de handen uit de mouwen steekt, niet alleen om politiek te bedrijven, maar ook om te bidden. Als een partij die continu bidt om een opmerkzame geest. Als een partij die ook continu vraagt om gebed. Maar ook als een partij die uitkijkt. De handen gaan uit de mouwen, het werk moet worden gedaan. Maar niet zonder meer. De blik is naar boven. We werken samen toe tot het moment dat het niet meer hoeft. Totdat Christus weer zelf zichtbaar gaat regeren. Als Hij terugkomt!

Bert Wienen

Archief > 2010 > februari