Hart voor Assen

dinsdag 16 februari 2010 18:17

"Aan mij is gevraagd om met jullie na te denken over de betrokkenheid van christenen bij de situatie in Assen. Dat doe ik graag en met veel plezier want het is een vraag die me aan het hart gaat." Bijdrage van Harmke Vlieg op 16 februari bij Hart voor Assen.

Beste mensen,

Wat fijn om vandaag hier in jullie midden te mogen zijn, goed om elkaar als christenen te ontmoeten en elkaar te bemoedigen in de verschillende taken die we van God hebben gekregen.

Aan mij is gevraagd om met jullie na te denken over de betrokkenheid van christenen bij de situatie in Assen. Dat doe ik graag en met veel plezier want het is een vraag die me aan het hart gaat. De betrokkenheid van christenen bij de samenleving is een onderwerp dat me al jaren bezighoudt. Dit komt mede door mijn eigen achtergrond en werkkring.
Op dit moment combineer ik twee functies die zich beide op dit terrein afspelen, ik ben namelijk kerkelijk werker in de GKV van Assen Kloosterveen en zoals jullie weten ben ik tegelijk fractievoorzitter van de ChristenUnie. In beide functies speelt de vraag naar de scheiding tussen kerk en staat. Wat is een taak van de kerk en wat is een taak van de overheid? En hoe kunnen christenen hun betrokkenheid bij de samenleving tonen en vergroten?

Afgelopen vrijdag was er een studiedag over dit thema in Kampen. Ik ben daar samen met Bert Wienen, de nummer 2 van de ChristenUnie-lijst, naartoe geweest. De Theologische universiteit had een symposium georganiseerd over het nieuwe boek van James Kennedy met de titel Stad op een berg, over de publieke rol van protestantse kerken. Kennedy stelde dat de kerk een contrasterende gemeenschap moet zijn, met een andere visie op de werkelijkheid, een andere manier van leven en een andere manier van omgaan met elkaar. Daarin kan de kerk opvallen in de samenleving.
Als fractie willen over dit thema graag in gesprek met de kerken. Door de contacten die we de afgelopen vier jaren hebben opgebouwd met de predikanten in Assen is er al een band gegroeid tussen de fractie en de kerken. Samen kunnen we zoeken naar punten waarop we in Assen als christenen het verschil kunnen maken.

De komende tijd zal er in Assen bezuinigd moeten worden, dat wordt een pittige klus. Maar bezuinigen is naast dat het pijn doet ook een uitdaging! Het geeft ons de kans om zaken die scheefgegroeid zijn recht te zetten. Saneren, een ander woord voor bezuinigen, betekent immers: gezond maken.
In Assen wil de ChristenUnie ook scheef gegroeide situaties corrigeren. Zo is er de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in de infrastructuur, in de bouw van scholen en in sportvoorzieningen, prima zaken maar ondertussen was er voor andere zaken, zoals het welbevinden van mensen en investeren in duurzaamheid minder aandacht. Daar groeide Assen scheef.
We willen daarom in de komende periode ons inzetten voor het bestrijden van eenzaamheid, voor het terugdringen van alcoholmisbruik en we willen extra inzetten op het welzijnswerk in de wijken. Voor het sociale en duurzame beleid willen we ons de komende jaren hard maken.
En juist voor de kerken zie ik op deze punten grote kansen. Wat zou het mooi zijn als kerken zich steeds meer gaan ontwikkelen tot veilige plekken voor mensen in nood. Tot herbergen waar eenzame mensen kunnen schuilen. Ik droom persoonlijk van kerken waar mensen genezing kunnen vinden van wonden die ze in het leven hebben opgelopen en bevrijding van zaken die hen binden (zoals verslavingen). Ik geloof in een kerk die publiek durft te spreken over ontwikkelingen in de samenleving, ik verlang naar kerken die zich laten horen als het gaat om normen en waarden, om het zorgvuldig omgaan met de aarde en als het gaat om de grote waarde die gezinnen hebben voor de samenleving. Ik zie kansen voor de kerken om veel te betekenen voor de burgers van Assen. Opvoedcursussen, huwelijkscursussen, vrijwilligerswerk het zijn maar enkele voorbeelden van het aanbod dat kerken de inwoners van Assen kunnen bieden.

Als christenen in de politiek hebben we het verlangen om Jezus na te volgen in ons persoonlijke leven, in de keuzes die we maken, in ons doen laten maar ook op het gebied van ons werk voor de politiek. We zoeken naar wat God wil.
In psalm 82 lezen we dat God tegen ons zegt: Doe recht aan de weerlozen en wezen, kom op voor verdrukten en zwakken, bevrijd wie weerloos zijn en arm, red hen uit de greep van wie kwaad wil. Het beschermen van  kwetsbare mensen in de samenleving zie ik en ziet de ChristenUnie dan ook als een kerntaak van de overheid.

De ChristenUnie doet dit jaar aan de verkiezingen mee onder het thema: Samen leven, werken en genieten; met het oog op de toekomst. Over leven met het oog op de toekomst wil ik tot slot iets zeggen. Christelijke politiek is politiek met hoop. Hoop kijkt verder dan wat vandaag voor ogen is. Hoop kijkt over het heden heen naar de toekomst. Als christenen hebben we hoop. We zijn op weg naar een feest, een feest zonder eind.
In Jesaja 25 lezen we over het feestmaal op de Sion. Er staat daar: Op deze berg richt de Heer van de hemels machten voor alle volken een feestmaal aan: uitgelezen gerechten en belegen wijnen, een feestmaal rijk aan merg en vet, met pure rijpe wijnen. Op deze berg vernietigt hij het waas dat alle volken het zicht beneemt, de sluier waarmee alle volken omhuld zijn. Voor altijd doet Hij de dood teniet. God de Heer, wist de tranen van elk gezicht, de smaad van zijn volk neemt hij van de aarde weg, - de Heer heeft gesproken. Op die dag zal men zeggen: Hij is onze God! Hij was onze hoop: Hij zou ons redden. Hij is de Heer, hij was onze hoop. Juich en wees blij: Hij heeft ons gered! Als christenen leven we met dat perspectief voor ogen en dat kleurt ons leven.

Politiek van hoop kenmerkt zich door geloven in veranderingen. Wie gelooft in verandering legt zich er niet bij neer dat mensen in schijnbaar uitzichtloze situaties gevangen zitten. We willen mensen niet aan zichzelf overlaten. We zetten ons in voor verbreking van banden van onrecht, kwaad en verslaving. Want we zien die andere wereld voor ons, we zijn op weg naar een betere en rechtvaardige wereld.

Op weg naar het feestmaal op de Sion zullen moeiten ons niet bespaard blijven, maar het feest komt, op Gods tijd. En tot die tijd zullen we in afhankelijkheid van onze goede God de samenleving dienen, als politiek partij maar ook als christenen die zelfbewust via kerken en individueel het christelijke geluid laten horen in Assen. Tot eer van God en tot heil van onze naaste.

Archief > 2010 > februari