Adieu!

zaterdag 13 februari 2010 14:18

Henk, ook vanaf deze plaats wens ik je nog vele goede jaren toe...

Gisteravond vergaderde de gemeenteraad voor de laatste keer in deze periode. Het zit erop, de vier jaren zijn voorbij!  Meerdere raadsleden wisten gisteravond zeker dat ze voor het laatst hun zetel hadden ingenomen. Zij staan niet meer op de kandidatenlijsten en we zien hen na de verkiezingen dus ook niet meer terug. Voor de andere raadsleden geldt dat het afwachten wordt, hoe zullen de verkiezingen verlopen, hoeveel zetels krijgt iedere partij?  Op 3-3 zullen we het weten. Eén van de mensen die zeker niet terugkomt is Henk Medema, hij gaat na zestien jaar raadslidmaatschap genieten van meer rust en vrije tijd. Henk, ook vanaf deze plaats wens ik je nog vele goede jaren toe en bovenal Gods zegen!

Vandaag was er een studiedag in Kampen, ik ben daar samen met Bert Wienen, de nummer 2, naartoe geweest. De Theologische universiteit had een symposium georganiseerd over het nieuwe boek van James Kennedy met de titel Stad op een berg. Verschillende sprekers  kregen de kans om een reactie op het boek te geven. Het was heerlijk om een dagje rustig te luisteren naar interessante verhalen, zonder dat je zelf direct een mening klaar hoeft te hebben. In alle drukte van de verkiezingscampagne was het een oase van rust, met tijd voor reflectie. Kennedy stelde dat de kerk een contrasterende gemeenschap moet zijn, met een andere visie op de werkelijkheid, een andere manier van leven en omgaan met elkaar.  Professor De Bruijne had daar een wat andere kijk op. Hij wees op Jezus die zegt dat een stad op een berg kan niet verborgen kan blijven. De Bruijne las daarin dat de stad in eerste instantie wel verborgen kan zijn, en dat je pas de contouren van de stad gaat zien als je heel goed kijkt. Een contrasterende gemeenschap zijn is voor de kerk in zijn opinie niet het doel maar het gevolg van het discipel zijn van Jezus. De kerk is voor hem vooral de andere samenleving van de toekomst.  Een toekomst die Jezus zelf komt brengen op aarde.

Deze studiedag heeft heel wat stof tot denken opgeleverd. In de fractie zullen we dit thema verder gaan uitwerken. De scheiding tussen kerk en staat en de rol van de kerk in de samenleving zijn onderwerpen waar we ons blijvend op moeten bezinnen.

Maar nu is het tijd voor weekend! Manuel wordt zondag tien, ku Dios ke, en dat gaan we vieren!

Harmke Vlieg

Archief > 2010 > februari