Alcohol en Drugs

zaterdag 13 februari 2010 14:24

Bijdrage van Harmke Vlieg in de raadsvergadering van 11 februari 2010.

Allereerst een compliment voor de opstellers van deze beleidsnotitie over jongeren, alcohol en drugs. Er ligt een gedegen stuk voor ons met concrete cijfers op basis waarvan we nu opiniërend kunnen spreken.

De notitie heet weliswaar jongeren, alcohol en drugs, maar misschien moeten we het wel vooral hebben over de ouders. Negentig procent van de opvoeding wordt bepaald door het voorleven door de ouders. De ChristenUnie vindt daarom dat we vooral de bewustwording bij ouders moeten stimuleren. Daar mag van ons in deze notitie nog meer de nadruk op worden gelegd. Hoe meer ouders gaan inzien dat alcohol drinken en jong zijn niet samengaan hoe beter het is.

In de notitie hebben we gelezen wat er in Assen allemaal al gebeurt en wat de nieuwe plannen zijn. De ChristenUnie kan zich in veel van die plannen uitstekend vinden.

Goed om te lezen dat de feesten op school alcoholvrij zijn, logisch ook, want scholen zijn ervoor om de hersenen van jongeren op te bouwen, niet om ze af te breken.

In het bijzonder willen we nog aandacht vragen voor de basisscholen. In het kader van preventie vinden we het erg belangrijk dat kinderen en hun ouders al op jonge leeftijd voorlichting krijgen over de risico’s van het gebruik van alcohol en drugs. In de groepen zeven en acht van de basisschool mag deze voorlichting wat ons betreft niet ontbreken. Kinderen drinken op steeds jongere leeftijd en die trend moet echt worden omgebogen.

Jongeren zien dit zelf ook in. De nationale denktank meldt dat zestig tot zeventig procent van de jongeren vindt dat de alcoholleeftijd best van zestien naar achttien jaar mag worden opgetrokken, dit gezien de onomstotelijke wetenschappelijke bewijzen van hoe slecht alcohol is voor de ontwikkeling van de hersenen van jongeren. De ChristenUnie pleit dan ook voor verhoging van de leeftijd waarop lichtalcoholische dranken gekocht mogen worden.

Tijdens de behandeling van de APV heeft de ChristenUnie al aangegeven dat we voor een vervroeging van de horecasluitingstijd zijn. Het is bewezen dat dit een gunstig effect heeft op de volksgezondheid en op de openbare orde. De ChristenUnie hoort graag van de andere partijen hoe ze over deze twee punten denken (leeftijd en sluitingstijden).

Archief > 2010 > februari